ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

گیل یار

 

poorhadi1
وی در سال 1332 در بخش خمام از توابع رشت به دنیا آمد تحصیلات ابتدایی را در زادگاه و تحصیلات متوسطه را در رشت و انزلی به پایان رساند. پس از چندی به کشور المان رفت و نزدیک دو دهه از زندگی خود را در آنجا گذراند و در سال 1380 به ایران بازگشت و به طور جدی در حوزه ی زبان و ادبیات گیلکی به پژوهش پرداخت دو کتاب بررسی ویژگی ساختار زبان گیلکی و گویش رشتی و کتاب بادبامو ورشین باورد (دفتر شعر گیلکی) از وی منتشر شده است.

***************************************************************

هايكوی گيلكی

 هايكوهای گيلكی سروده هاي كوتاهی اند مبتنی بر درنگ وتامل درلحظه های عينی"چيز"ها،تصرف ذهنی ان ها وخلق معنا(چيز های ديگر)با تكيه برعناصربومی و ويژگی های طبيعت سرزمين گيلان.

تصوير طبيعت يكی از عناصر اصلی اين شعر هايند.

كوتاهی وايجاز از ويژگی های ديگر ان.

اين ها ؛يعني تصويرطبيعت،كوتاهي وايجاز عناصرشعر"هايكو"يي ژاپنی اند.

ولي هايكوهای ژاپني به سنتی تعلق دارد كه با اين عناصر فقط به "چيز"ها مي نگرد.

نگريستن به " چنينی چيزها"درپرتو حالتی از روشن شده گی واشراق كه"ذ ن" خوانده مي شود.

اين نگاه"ذنانه"حالتي از جان هنرمند است كه دران حال جان اوميان خود وچيز های ديگر جدايي يا دويي       

نمي بيند.

ازاين نظرهايكوي ژاپني افرينش چيزهايي است كه خود ازپيش وجود داشته اند وپي به معناي چيزي مي برد كه چيزي كاملن معمولي،ياحقيقتي است دردسترس يا چندان بديهي كه به بيان درنمي ايد.

  (نگاه شودبه؛هايكوي ژاپني از اغاز تا امروز احمد شاملو و ع. پا شا يي)

هايكوي ژاپني نمايش ونظاره گري صرف"چيز"هاست درهفده هجا،درسه بخش5-7-5هجايي.

نه قافيه دارد،نه وزن و نه درخواندن ان فراز و فرودي دراهنگ كلمات ديده مي شود.(همانجا ص103)

نام ها مصداق هاي قاموسي دارند.رابطه ي نشانه هاي زباني باچيز ها رابطه اي است اين هماني.

هايكوي گيلكي،گردش از"چنيني چيزها"به سمت "چينش معنا دارچيزها"درچارچوب سنت ونگاه مدرن است.به ارتباط معنايي دور دست تر از رابطه ي اين هماني دال-مدلول نشانه مي رود.

به هماهنگي وموسيقي كلمات(چه كناري،چه بيروني)بدون پايبندي به وزن(چه هجايي،چه نيمايي)،توجه دارد.

ساختاربيروني ونگاه به طبيعت وجه شباهت ان به"هايكو"ي ژاپني است.

ابر تول

را چول

كراچئن اواز تام تول.

ابرسياه/راه گل الود/اواز زنان شاليكار خاموش.

تول معناي؛گل الود،تار،تيره وسياه ميدهد.چول؛به معناي خاك حل شده دراب و گل اب مي دهد.

در گاه شماري باستاني مردم گيلان،دومين ماه فصل بهار"سييا ما"ماه سياه نام دارد.اين ماه نهمين ماه گاه شماري گيلاني است،از21فروردين اغاز ميشود وتا19ارديبهشت ماه شمسي ادامه دارد.

دراين ماه اسمان گيلان رااغلب ابرهاي سياه مي پوشاند،باران هاي تند ويكريز راهها ومزرعه را گل الود كرده اند،نشاي برنج درخزانه"توم بجار"بيشترازاين نمي تواند بماند،فرصت اندك است.درفاصله ي دو بارش باران زنان شاليكاربايد ساقه ها رادرمزرعه گل الود به كارند.فشار كار وطبيعت انها راخاموش كرده است.همه "چيز"گل الود است؛اسمان،راه،مزرعه،حتا اواز تام تول  نيزنشاني از"تول"درخود دارد.

 

--------------------------------------------

فرهنگ خوراک

نگاهی به شعر مرادوخان

مشتی هوای تازه...

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

چه کسی آنلاین است؟

ما 53 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم