ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

گیل یار

آسمانکت - کتاب


«آسمانکت» (چند رسم مردمی) نوشته «عبدالرحمان عمادی» در 210 صفحه به وسیله نشر آموت منتشر شد.

 این کتاب شامل پنج مقاله: (شعری هخامنشی درباره آفرینش شادی برای مردم که نوزده بار در سرخط نوشتارهای هخامنشیان بازگوئی شده، آسمانکت، آب استه در کوهستان طبرستان، ستایش رام یا لام در دیلم؛ نشانه هائی از ستایش عنصر و کدو زنی) است.

آسمانکت به معنای صاعقه است.

 

 

«پرسيد دانا از مينوی خرد كه كدام زمين شادتر است؟ مينوی خرد پاسخ داد كه آن زمين شادتر است كه مرد پارسای راست گفتار در آن نشيمن كند.»

اين جملات از كتاب تازه چاپ آسمانكت (Asaman-kat) نوشته عبدالرحمان عمادی است كه به تازگي توسط انتشارات آموت چاپ و وارد بازار نشر شده است. عبدالرحمان عمادی شاعر، پژوهشگر تاريخ ايران و متخصص زبانشناسی است. البته او در زبانشناسی از يك متدلوژی خاص خود تبعيت می كند. در زبانشناسی مثل يك باستان‌شناس است، كه از دل خروارها خاك، اشيای ناب و قيمتی كه همان آداب و رسوم باشد را بيرون مي‌كشد. برخی از فيلسوفان معتقدند كه معضلات فلسفی از كاربرد نادرست زبان ناشي مي‌شود. بين چيزها در واقعيت، انديشه در ذهن آدمی و زبان تناظري مستقيم و منطقی برقرار است. به همين دليل زبان و ذهن نوعي تصوير از واقعيتی تشكيل مي‌دهند كه در جهان با آن متناظرند. همه واقعيت‌های جهان به اين اعتبار واقعيت‌اند كه مي‌توانيم درباره آنها حرف بزنيم و تصورشان كنيم. ابتدا بد نيست بدانيم عنوان كتاب به چه معناست؟ آسمانكت يك واژه در زبان ديلمي است. اين واژه را كه در اصل مي‌توان يك پديده ناتوراليستی محض دانست كه در زبان فارسی صاعقه ناميده می شود. همانگونه كه پژوهشگر نقل مي‌كند:

«در افسانه ديلمی، فرود آمدن صاعقه را در ميان آب چشمه، باعث ايجاد حربه‌ يا گوهری مثل الماس مي‌پنداشته‌اند.» نيز در اساطير يونان صاعقه و برق از نشانه‌ها و ابزارهای ZEOS زئوس دانسته مي‌شد كه پديد آمدنش را گاهی نشانه خشم و آسيب و گاه پيك فيروزی مي‌شمردند. گزنفون نوشته، كوروش در يكی از سفرهای جنگی خود هنوز از دروازه شهر بيرون نيامده بود كه رعد و برق در آسمان پديد آمد. چون پارسيان پديد آمدن رعد و برق را نشانه فرخنده فالی می دانستند كوروش و پدر او آن را نشانه پيروزی در آن سفر دانستند.

كتاب شامل پنج مقاله است:

1)شعری در باره آفرينش شادی برای مردم كه نوزده بار در سرخط نوشتارهای تاريخ قديم بازگويی شده

2) آسمانكت (Asaman-kat)

3) آب استه در كوهستان طبرستان

4) ستايش رام يالام در ديلم؛ نشانه‌هايی از ستايش عنصر باد

5) كدوزنی

درواقع پنج فصل كتاب به معنی پنج رسم از رسوم ايرانيان است.

جالب اينجاست كه بدانيم طرح روی جلد هم خود يكی از رسوم را توضيح می دهد.

آئين كدوزنی يعنی تير بر گوی زدن كه به نشانه مهر و عشق است.

نويسنده درصدد است تا مشابهت‌ها و اشتراكات زبانی را در زبان‌های ايران قديم و زبان‌هايی كه امروز خود به دليل جغرافيای مستقل زبانی جدا از زبان‌های ايرانی دارند، پيدا كند و يكی بودن ريشه‌های آنها را به اثبات برساند.

او همچنين شرحی مفصل از اشتراكات زبان در كتب مذهبی و مقدس ارائه مي‌دهد. در زبان‌های ايرانی و عربی اشتراكاتی مي‌يابد كه در كتب غيرفارسی و عربی منجمله زبان‌هايی كه از آن به نام «هند و اروپايی» اسم مي‌برند، يافت مي‌شود. عمادی نقبی مي‌زند بر فلسفه‌ای كه شايد ايرانيان خيلی پيشتر از تالس و آناكسيمن درمورد آب‌ و باد (هوا) گفته‌اند. همان گونه كه مي‌دانيم فيلسوفان معروف به «پيش سقراطي» مثل امپدوكلس مدعي بودند جهان هستی از چهار عنصر آب، باد، آتش و خاك ساخته شده است و جهان را می توان از طريق اين عناصر متحرك توضيح داد. عمادی اين گونه توضيح مي‌دهد: آب، به عنوان يكی از مهمترين عناصر طبيعت كه مايه هستی و زندگی جانداران است در جهانشناسی ديرين مردم همه جاهای فلات ايران و پيرامون‌های آن شالوده آغازين هستی گمان مي‌شده و آن را مادر پديده‌‌ها مي‌پنداشته‌اند.

منتشر شده در روزنامه ایران / پنجشنبه 17 دی 88/ صفحه 14

 


 

-------------------------------------------------------------------

مطالب مرتبط :

معرفی عبدالرحمان عمادی

 چندصد نام دريای خزر - کتاب

خوزستان در نام‌واژه‌های آن-کتاب

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

افشین پرتو

عبدالرحمان عمادی

چه کسی آنلاین است؟

ما 16 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم