برنج صدری

برنج صدری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

برنج صدری یکی از انواع پرطرفدار برنج‌های ایرانی است که در مناطق شمالی کشور کشت می‌شود. این نوع برنج همانند برنج طارم، انواع مختلفی دارد و به شکل‌های گوناگونی به بازار عرضه شده است. همچنین برنج صدری توسط کشاورزان با انواع برنج‌های خوش پخت دیگر ترکیب شده است. به همین دلیل است که امروزه برنج صدری خالص بسیار کمیاب است و انواع ترکیب شده آن را در بازار می‌توان یافت. برنج صدری به دلیل عطر و طعم عالی و قد کشیدن در هنگام پخت، به یکی از انواع پرطرفدار و محبوب برنج‌های ایرانی تبدیل شده است که آن را برای پخت در مهمانی‌ها و مجالس به انتخابی عالی تبدیل کرده است.

برنج صدری چه ویژگی‌هایی دارد؟

دانه برنج صدری، باریک و کشیده است و معمولا رنگ سفید استخوانی و سفید مایل به کرم دارد. دانه‌های برنج صدری معمولا سفت هستند و ساختاری شکننده دارند. از مهمترین ویژگی‌های برنج صدری می‌توان به عطر و بوی عالی آن اشاره کرد. به همین دلیل نام‌هایی مانند برنج صدری عطری در بازار مشاهده می‌شوند. دانه‌های برنج صدری چرب هستند و اگر مقداری از آن را کف دست بریزید، بعد از چند ثانیه چربی آن را حس خواهید کرد. میزان قد کشیدن دانه‌ها پس از پخت، در انواع مختلف برنج صدری متفاوت است. برنج صدری از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به برنج طارم هاشمی دارد. با این تفاوت که همه دانه‌های برنج طارم هاشمی تقریبا هم اندازه هستند و این برنج از بافت یکدستی برخوردار است. درحالی‌که در برنج صدری دانه‌های کوتاه و بلند یافت می‌شوند و میزان یکدست بودن برنج کمتر است.

انواع برنج‌های صدری

برنج صدری به طور کلی دارای چهار نوع اصلی است. سایر انواع برنج صدری، برنج صدری خالص نیستند بلکه در ترکیب با سایر انواع برنج ایرانی به دست آمده‌اند.

۱. برنج صدری دم سیاه

علت نامگذاری برنج صدری دم سیاه  به این دلیل است که شلتوک این برنج در هنگام کاشت، سیاه رنگ است. این برنج در هنگام پخت بسیار ری می‌کند و جز انواع دانه بلند برنج صدری به شمار می‌آید. این برنج به علت خوشبخت بودن و عطر و بوی عالی یکی از محبوب‌ترین انواع برنج‌های صدری به شمار می‌آید.

۲. برنج صدری دم زرد

این نوع برنج صدری را نیز می‌توان یکی دیگر از انواع اصلی برنج صدری به شمار آورد. علت نامگذاری برنج صدری دم زرد نیز به این دلیل است که شلتوک آن در هنگام کاشت،‌ زرد رنگ است. مدت زمان کاشت و برداشت برنج صدری دم زرد نسبت به سایر انواع بیشتر است و به همین علت امروزه کشاورزان تمایل زیادی به کاشت این نوع برنج ندارند. به همین دلیل است که برنج صدری دم زرد در بازار بسیار کم یافت می‌شود. از نظر میزان رشد و ری کردن، برنج صدری دم زرد نیز یکی از برنج‌های دانه بلند به شمار می‌آید.

۳. برنج صدری دم قرمز

برنج صدری دم سرخ یا دم قرمز را می‌توان یکی دیگر از انواع اصلی برنج صدری به شمار آورد. علت نامگذاری این برنج نیز به علت قرمز بودن رنگ شلتوک آن در هنگام کاشت است. برنج صدری دم قرمز  شباهت بسیار زیادی به برنج صدری دم سیاه دارد  و در پخت و دانه بلند بودن نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

۴. برنج صدری دم سفید

این نوع برنج صدری، دانه بلند ترین نوع در بین برنج‌های صدری به شمار می‌آید که بعد از پخت طول دانه آن به بیش از ۲۰ میلی متر می‌رسد. برنج صدری دم سفید از عطر و بو و کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. به همین دلیل گاهی مصرف کنندگان این برنج را با برنج‌های بسیار خوشبخت و با کیفیت مانند برنج طارم هاشمی اشتباه می‌گیرند.

انواع ترکیبی برنج‌های صدری

به غیر از انواع اصلی برنج صدری، انواع دیگری از برنج صدری نیز در بازار مشاهده می‌شود. برنج‌های صدری اصلی همان انواعی هستند که در بخش قبل معرفی شدند. سایر انواعی که در ادامه معرفی می‌کنیم در واقع برنج‌های صدری هستند که در ترکیب بذر با سایر انواع برنج و توسط کشاورزان ایجاد شده‌اند. کشاورزان در هنگام کاشت، دانه برنج‌های صدری را با دانه سایر برنج‌ها ترکیب می‌کنند و انواع جدیدی از برنج‌های صدری را به بازار معرفی می‌کنند. برنج صدری هاشمی، برنج صدری حسن سرائی، برنج صدری سالاری، برنج صدری شاه پسند، برنج صدری علی کاظمی، برنج صدری دودی و … انواع ترکیبی برنج صدری با برنج‌های مشهور و خوش پخت دیگر هستند.

بهترین روش پخت برنج صدری چیست؟

برنج صدری را مانند همه برنج‌های ایرانی می‌توان به دو صورت کته و آبکش پخت و انتخاب روش پخت بیشتر به سلیقه شما برمی‌گردد. برنج صدری یکی از خوش پخت‌ترین برنج‌های ایرانی است که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای را به سفره شما هدیه می‌دهد.

 

منبع : سایت گالش

یک پاسخ ارائه کنید