ترشی بادمجان شکم پر

ترشی بادمجان شکم پر گیلانی (شمالی)

مواد لازم ترشی بادمجان شکم پر:

  • بادمجان قلمی ریز: ۲۰ عدد
  • سبزی خشک; خنش (خالواش)، نعناع و چوچاق:۲۵۰ گرم یا سبزی تازه نیم کیلو
  • سیر: ۳ بوته
  • نمک: به اندازه کافی

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر:

برای ترشی بادمجان‌های ریز را که تخمی نباشند و معمولا در فصل پائیز فراوان یافت می‌شوند انتخاب می‌کنیم. دم بلند بادمجان‌ها را طوری می‌بریم که سر بادمجان‌ها کنده نشود و بعد آن‌ها را تمیز میشوئیم و از پهلو یک چاک کوچک می‌دهیم. بادمجانها را در ظرف لعابی می‌ریزیم و روی آن‌ها کمی سرکه می‌ریزیم و میگذاریم چند جوش بزند تا بادمجان کمی در سرکه بپزد و نرم شود. بعد آنرا صاف می‌کنیم و چند روز در هوای آزاد می‌گذاریم خشک شود. اگر از سبزی تازه استفاده می‌کنیم، سبزی را شسته و می‌گذاریم آبش گرفته شود. سیر را پوست می‌کنیم. همراه با سبزی ریز خرد می‌کنیم و با مقداری نمک مخلوط می‌کنیم. آنگاه چاکی را که به بادمجان‌ها داده‌ایم آهسته باز می‌کنیم.

داخل شکم بادمجان‌ها را با سبزی مخلوط با سیر و نمک پر می‌کنیم، سپس دو لبه طرف چاک را بهم جفت نموده و در شیشه دهن گشاد متناسبی پهلوی یکدیگر می‌چینیم. سر شیشه باید مقداری خالی بماند تا وقتی که بادمجان‌ها سرکه را بخود گرفتند و باز شدند گنجایش داشته باشد. سپس روی بادمجانها سرکه خوب و مطمئن که ترش باشد می‌ریزیم.

سرکه باید کاملاً روی بادمجان‌ها را بگیرد. بعد از چند روز در آن را باز می‌کنیم تا اگر سرکه کم شده باشد دوباره سرکه اضافه کنیم و در شیشه را محکم می‌بندیم  ودر جای خنک می‌گذاریم. این ترشی معمولاً بعد از یکی دو ماه حاضر خواهد شد.

یک پاسخ ارائه کنید