خانه فرهنگ گیلان

این بنای دلگشا که اکنون خانه فرهنگ گیلان نام دارد و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است سال 1390 به همت جرگه ای از فرهنگ دوستان گیلان خریداری و از تخریب نجات داده شد .

عمارت پس از مرمت در اردیبهشت 1391 با حضور جمعی از بزرگان همچون پروفسور فضل اله رضا تحت عنوان خانه فرهنگ گیلان گشایش یافت و اکنون کانونی برای پاس داشت و نشر فرهنگ و ادب و هنر این دیار است.
ساختمان در انتهای کوچه ای عریض قرار دارد . در که گشوده می شود ابتدا حیاطی وسیع و دلباز با حوضی مزین به کاشی های قدیمی و چاه آب و چند درخت نارنج و نخل تزئینی به استقبالتان می آید . بنا با معماری سنتی و ایوان و شاه نشین در جبهه شرقی زمین ساخته شده است .

عمارت سپیدی در دو طبقه با ارسی های آبی مشبک و شیشه های رنگین ، تالاری بزرگ ، بهار خواب با کف و پله های چوبین داخلی .

هر دو پلکان بعد از ورود به پاگردی کوچک ، به دری می رسند که محل ورود به بخش های درون خانه است.اتاقها طاقچه هایی تزئینی و گنجه های چوبین دارد .
ارسی که از وسط شاه نشین در طبقه دوم رو به ایوان باز می شود و سه لته است با تزئینات چوبی ظریف وزیبایی ساخته شده و همخوانی کاملی با ایوان و فرم خاص جان پناه آن دارد. جفت ستونهای وسط ایوان چوبی هستند وسر ستون گچی بر آن قرار دارد.
این بنا که رد پای تاریخ و هنر هنوز در آن مشهود است داستانهای بسیاری در خود دارد و حضور در آن آدم را با خود به سفری در گذشته این دیار می برد و ماوا و الهام بخش شاعران ، نویسندگان، نقاشان ، موسیقی دانها و هنرمندان و هنردوستان است.

یک پاسخ ارائه کنید