دکتر حسین نوحدانی

دکتر حسین نوحدانی از مفاخر علمی گیلان به سال 1308 خورشیدی در روستای نوحدان لشت‌نشا از توابع رشت دیده به هستی گشود.

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت و تهران به اتمام رساند و در سال 1331 از دانشگاه علوم دانشگاه تهران در رشته فیزیک لیسانس گرفت.

نوحدانی برای ادامه‌ی تحصیل عازم آلمان شد و در سال 1340 از دانشگاه هامبورگ دکترای فیزیک گرفت و در حین تحصیل دوره‌ی شبانه‌ی الکتروتکنیک مدرسه مهندسی شهر هامبورگ را به پایان برد و در این رشته مدرک مهندسی گرفت.

وی در آلمان به عنوان آسیستان مؤسسه‌ی بین‌المللی ماکس پلانگ گوتینگس به مطالعات تجربی و علمی پرداخت و مدت یک سال نیز با انستیتو فیزیک هسته‌ای دانشگاه کیل آلمان به همکاری علمی پرداخت، از سال 1963 تا 1968 با انجمن انرژی هسته‌ای کشتی‌های اتمی پژوهشی و نیز طرح تحقیقاتی نمک زدایی با رآکتور هسته‌ای به فعالیت پرداخت.
با تأسیس دانشگاه صنعتی شریف دکتر نوحدانی به ایران بازگشت و تا سال 1362 به عنوان استاد و سرپرست مؤسسه آب و انرژی این دانشگاه به تدریس اشتغال ورزید و علاوه بر تدریس در سال‌های 1363 تا 1367 مشاورت فنی بعضی بخش‌های دولتی و خصوصی را نیز بر عهده داشت و مدتی نیز به عنوان استاد مدعو مؤسسه‌ی علمی ماکس پلانک فرانکفورت در بخش بیوفیزیک و هم چنین در مرکز تحقیقات گستاخت به کارهای علمی و پژوهشی پرداخت.
دکتر نوحدانی در سال 1367 مجدداً به آلمان بازگشت و به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شهر دوسلدورف مشغول فعالیت گردید. از جمله اقدامات خیرخواهانه دکتر نوحدانی، احداث چاه آب عمیق در زادگاه خود نوحدان و لوله‌کشی آن به منازل روستاییان بود. این اقدام دکتر باعث شد نه تنها اهالی نوحدان از آب آشامیدنی سالم برخوردار باشند، بلکه چند روستای مجاور نوحدان نیز از این آب بهره‌مند شدند. وی درصدد اقدامات رفاهی بیشتری برای اهالی زادگاه خود بود که شرایط اقدام عمل به او نداد. وی در سال 1990 میلادی یک ایستگاه آزمایشی برای تهیه‌ی آب آشامیدنی از رودخانه راین تأسیس نمود. پروفسور نوحدانی طرحی برای شیرین کردن آب دریا به مسئولین امور ارائه داد که شرایط برای انجام آن به وقوع نپیوست. مقالات و آثار و نوشته‌های پژوهشی متعددی از دکتر نوحدانی در نشریات آلمانی زبان به چاپ رسیده است.

منبع : گیلان ما – هوشنگ عباسی

یک پاسخ ارائه کنید