سید جعفر مهرداد

سید جعفر مهرداد (زادهٔ ۱۳۱۰) ، دبیر فیزیک، پژوهشگر تاریخ و شاعر است. وی اصالتاً صومعه‌سرایی است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه و مقدمات علوم قدیم را در رشت گذراند.

از سال ۱۳۲۸ با انتشار مقالاتی دربارهٔ مسائل فرهنگی و اجتماعی گیلان با مطبوعات همکاری داشت. در خرداد ۱۳۳۴ از دانشگاه تهران، لیسانس فیزیک دانشکده علوم و لیسانس آموزش فیزیک دانش‌سرای عالی را دریافت کرد. در مهر ۱۳۳۴ در وزارت فرهنگ آموزش و پرورش استخدام و در ۱۳۶۱ بازنشسته شد. وی از شهریور ۱۳۷۷ به عضویت شاخه تخصصی فیزیک گروه استانداردسازی واژه‌های کتاب‌های درسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی (گروه واژه‌گزینی تخصصی فیزیک شاخه کتاب‌های درسی) منصوب شد . او همچنین از مؤلفین کتاب‌های درسی مکانیک دبیرستان و از اعضای شورای برنامه‌ریزی و کارشناسی (هیئت تحریریه) رشد آموزش فیزیک ایران است.

سید جعفر مهرداد از پژوهشگران تاریخ و ادبیات گیلان است و مقالات متعددی در مجلات تخصصی گیلان در خصوص نهضت جنگل و میرزا کوچک خان و همچنین ادبیات گیلان به چاپ رسانده‌است. وی سراینده ترانه چندین تصنیف رایج گیلکی مانند گل پامچال (ترانه)، «نوکون ناز» و «گیلان تره قوربان»است.

کتاب‌ها

مدخلی بر بازشناسی نهضت جنگل
بلشویک‌ها در گیلان سقوط حکومت کوچک خان (ترجمه)
درآمدی تحلیلی – تاریخی بر شخصیت، آراء و اندیشه‌های میرزاکوچک خان جنگلی
مکانیک سال چهارم ریاضی فیزیک

یک پاسخ ارائه کنید