چه باشیم چه نباشیم

کتاب چه باشیم چه نباشیم نوشته مجید دانش آراسته، مجموعه‌ای از 24 داستان کوتاه با مضامین گوناگون است که با نثری روان و جذاب به رشتۀ تحریر درآمده.

در بخشی از کتاب چه باشیم چه نباشیم می‌خوانیم:

پدرسگ دیوانه شده. دنبالم راه می‌افتد، که چی؟ می‌خواهم بدانم آن زنیکه کیه کنارت می‌نشیند. نیشت را برایش باز می‌کنی. اما خانه که می‌آیی یک کلمه حرف نمی‌زنی. اخم‌هایت همیشه توی هم است.

حالا به این زن چه بگویم. خوب است با توله‌هایش سرگردانم و با بدبختی دارم شکم آن‌ها را سیر می‌کنم. حالا کم گرفتاری دارم این هم برایم گرفتاری درست می‌کند. خب، معلوم است برای آدم حواس نمی‌ماند.

شب که می‌آیم خانه عوض این‌که یک استکان چای جلویم بگذارد، چنان داد و فریاد راه می‌اندازد که صدای صاحبخانه را درمی‌آورد. چندبار جواب‌مان کرده. با این کور و کچل‌ها کی به ما خانه می‌دهد؟ همسایه هم که حالش معلوم است. با مشت می‌کوبد به دیوار که داد و فریاد نکنیم. خب، حق دارد. بدبخت مریض است راست می‌گوید که ما از دست شما داریم دیوانه می‌شویم. آخر چه‌قدر با هم دعوا می‌کنید. این نکبت هم سر ‌و صدای‌شان را درمی‌آورد.

چند بار به زبانم آمده که چه فایده این‌جور زندگی‌کردن دارد. یک‌بار که تهدیدش کردم در جوابم گفت: برو فکر خودت را بکن، من که جوانی‌ام را دارم هزارتا خاطر‌خواه پیدا می‌کنم. تویی که نمی‌توانی خودت را تر و خشک کنی.

پدرسگ، با همه‌ی بی‌عقلی‌اش فهمیده آدم بی‌دست‌وپایی هستم. گاهی خودم را ملامت می‌کنم که چرا با او دهن به دهن می‌شوم. من از خودم و از کارم ناراحتم. هرچی باشد مادر بچه‌هایم است. ولی کارهایی می‌کند که آدم از دستش دیوانه می‌شود. دیگر عادتش شده. خیال می‌کند باز با او آشتی می‌کنم. اما این دفعه قضیه فرق می‌کند.

دیدم می‌گوید: تکلیفم را روشن کن. من با تو زندگی‌بکن نیستم. محلش نگذاشتم. ول‌کن نبود. از بدبختی گفتم: از خدا می‌خواهم. زد زیر گریه و گفت: پس همین را می‌خواستی. می‌خواهی مرا بیرون کنی آن زنکه را بیاوری.

فهرست مطالب کتاب

فرشته‌ی خدا
چشم به دست من داشت
فن جانشینی
چه باشیم چه نباشیم
پیچ‌ و تاب دود
متادون
حکایت همچنان باقی است
هیچ‌کس تنها نیست
بازتاب
سال اکبر
کفش
شما
شاخه
مکان مقدس
اسباب
زن خانه
جلوی کیوسک روزنامه‌فروشی
جانشینان
جام جم
خودکار
موتوری
خمیازه‌کشی
عکاسی
گشت‌ و گذار

*************************

مؤلف: مجید دانش‌آراسته
ناشر: سمام
زبان: فارسی
سال چاپ: 1397
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 1000 نسخه
تعداد صفحات: 112
قطع و نوع جلد: رقعی (شومیز)

یک پاسخ ارائه کنید