کشت برنج در گیلان

کشت برنج در جلگه‌ی گیلان یکی از اقلام مهم خوراکی برای انسان‌هایی بود که قصد اشغال این جلگه را داشتند. از سوی دیگر شیوه‌ی این محصول به آن‌ها کمک کرد تا جنگل انبوه و لجاج رویش آن را به سلطه‌ی خود درآورند. از این منظر کشت برنج با تاریخ یکجانشینی در جلگه‌ی گیلان همزاد است و بدون آن امکان هیچ‌گونه فعالیت مستمر و تمدن‌زا در این پهنه فراهم نبود. از این‌رو می‌توان گفت که پیش از رواج کشت برنج در جلگه‌ی گیلان، کشاورزی، سکونت و سکونتگاه دائمی فرصت گسترش چندانی پیدا نکرد و استقرارهای انسانی عموماً به نواحی کوهستانی و به‌صورت قشلاقی در کوهپایه‌ها محدود بود.

کتاب پیشِ رو که در سه فصل تدوین شده است، به‌طور فشرده به موضوع کشت برنج در جهان، ایران و گیلان می‌پردازد و می‌کوشد با معرفی گیاه برنج، ویژگی‌های اقلیمی و طبیعی کشت این محصول را شرح دهد و ضمن بیان تاریخچه‌ی کشت این محصول، تغییرات سطح زیر‌کشت و تولید آن را مورد بررسی قرار دهد.

کشت برنج در گیلانمولف:
دکتر ناصر عظیمی در سال1333 در روستای دوبخشر از توابع فومنات به دنیا آمد. دوره‌ی ابتدایی را در زادگاه خود و دوره‌ی متوسطه را در فومن به پایان رساند. دکترای جغرافیایی انسانی با گرایش شهری را از دانشگاه شهید بهشتی (دانشگاه ملی سابق) تهران اخذ کرد. او فعالیت پژوهشی خود را از سال 1366 در مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران آغاز کرد و هم‌اکنون نیز از کارشناسان ارشد این موسسه‌ی تحقیقاتی است. از او بیش از ده عنوان کتاب و ده‌ها مقاله‌ی پژوهشی انتشار یافته است. از کتاب‌های او درباره‌ی گیلان می‌توان از آثاری مانند: تاریخ تحولات اجتماعی و اقتصادی گیلان؛ نگاهی نو، جغرافیای سیاسی جنبش و انقلاب جنگل، جغرافیایی طبیعی گیلان، جغرافیای انسانی و اقتصادی گیلان و نظریه‌ی نظام آسیایی و یک مطالعه‌ی موردی در ایران نام برد.

یک پاسخ ارائه کنید