کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس در استان گیلان و شهرستان انزلی واقع شده است. این کلیسا سومین کلیسای شهر و یکی از بناها و جاذبه های تاریخی آن به شمار می آید. تاریخ ساخت و قدمت بنای کلیسای مریم مقدس را به دوران قاجاریه نسبت می دهند. این کلیسا در سال 1885 با هزینه ی شخصیِ « آواک ملک الله وردیان » که از ارامنه ی شهر بود، بنا گردید. کلیسای مریم مقدس با ساختار مستطیل شکل و جهت شرقی – غربی ساخته شده است. دیواره های خارجی بنا دارای سیمان و دیواره های داخلی آن نیز دارای گچ می باشد. سقف زیبای کلیسا نیز بر روی چهار ستون قرار گرفته است. گنبد ناقوس خانه ی بنا دارای شش ستون در قسمت فوقانی ورودی سمت غرب می باشد. گچبری های بسیار زیبا و ساختار ظاهری خاص کلیسا منجر شده تا این بنا در کنار سایر جاذبه های گردشگری شهر مورد توجه بومیان و گردشگران قرار گیرد. با رزرو هتل های بندر انزلی همچون هتل سفید کنار بندر انزلی از جاذبه های این شهر همچون کلیسای مریم مقدس دیدن نمایید و حس آرامش بخش ساحل دریای کاسپین را در آن تجربه کنید.

مسیر دسترسی به کلیسای مریم مقدس در بندر انزلی
پس از ورود به بندر انزلی، وارد خیابان نواب صفوی شوید و در میدان شهرداری، مقابل ساختمان قبلی دادگستری به کلیسای کوچک مریم مقدس دسترسی یابید. موقعیت قرارگیری کلیسای مریم مقدس در مرکز شهر، امکان دسترسی به مراکز خرید تجاری، و نیز سایر مراکز تفریحی را برای گردشگران آسان نموده است. چرا که کلیسای مذکور به بازار سپه ( از عمده مراکز تجاری شهر )، دیگر مراکز خرید و نیز فروشگاه های واقع در خیابان مطهری بسیار نزدیک می باشد. قابل ذکر است که امکان دسترسی به صورت پیاده روی برای رفتن به این مراکز امکان پذیر می باشد. از جهتی سینما هلال احمر و سینما گل سرخ بندر انزلی نیز به کلیسای مریم مقدس نزدیک می باشد.

معرفی کلیسای مریم مقدس در بندر انزلی
کلیسای مریم مقدس در بندر انزلی در سال 1885 با هزینه ی فردی به نام « آواک ملک الله وردیان » ساخته شده است. این شخص از ارمنی های ساکن در این شهر بوده است. دوره ی ساخت و دیرینگی بنا را به عصر قاجاریه نسبت می دهند. در حال حاضر اجرای مراسم های مذهبی و مراسم های دینی ارامنه طبق سنت در این مکان برگزار می گردد. حتی بسیاری از شهروندان بندر انزلی به مناسبت سال نوی میلادی و نیز میلاد فرخنده ی عیسی مسیح (ع) از این کلیسا دیدن می نمایند. کلیسای مریم مقدس در طی سالهای گذشته از سوی ارمنی ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. برخی منابع قدمت این کلیسا را 137 سال ذکر نموده اند. عنوان شده است که در گذشته بسیاری از مراسم های مذهبی و عرفانی مسیحیان در این محل برگزار می گردیده است.
اگر در هنگام اجرای یکی از مراسم های رایج مسیحیان، در انزلی حضور داشته باشید، بوی خوش عود و کندر را حس نموده و نوای دلنشین ارگ و سرود های مذهبی را خواهید شنید. این فضای عرفانی که بر محیط حاکم است، احساس خوبی را برایتان به ارمغان می آورد.

ویژگی های معماری
کلیسای مریم مقدس انزلی دارای پلانی مستطیل شکل می باشد. این بنا در جهت شرق به غرب ساخته شده است. همچنین کلیسای مذکور دارای سه ورودی در سه ضلع می باشد. ورودی ها در ضلع های شمالی، جنوبی و غربی واقع شده اند. در ضلع شرقی کلیسا نیز محراب قرار گرفته است. دو جهت محراب کلیسا را چندین اتاقک در بر می دارند. محراب به جهت اختلاف ارتفاع، از سایر اجزای بنا جدا شده و تزئینات گچبری های بسیار زیبایی که به شکل هنرمندانه ای خلق شده اند، دو طرف محراب را در برگرفته اند.
سقف کلیسای مریم مقدس بر روی چهار ستون استوار می باشد. گنبد ناقوس خانه ی کلیسا نیز دارای شش ستون است که در قسمت فوقانی ورودیِ سمت غرب کلیسا قرار دارد. دیوار های داخلی از ملاط گچ و دیوار های خارجی کلیسا نیز از ملاط سیمان پوشیده شده است.

یک پاسخ ارائه کنید