کوکی گردویی لاهیجان

اگر به شمال کشور سفر کرده باشید حتماً نام «کوکی لاهیجان» را هم شنیده‌اید. کوکی لاهیجان به خاطر طعم فوق‌العاده و بافت نرمی که دارد، حسابی محبوب است. کوکی لاهیجان از شیرینی‌های مخصوص عید نوروز در گیلان است که طعم بی‌نظیر آن موجب شده در دسته محبوب‌ترین شیرینی‌های سنتی گیلان برای عید قرار بگیرد.طرز تهیه این شیرینی عید نوروز گیلان بسیار شبیه به کوکی شکلاتی و کره‌ای معروف است ولی تفاوت‌هایی هم در آن‌ها وجود دارد. توجه داشته باشید که کوکی‌ها به محض خارج شدن از فر بافت نرمی دارند که بعد از سرد شدن بافت سفتی پیدا می‌کنند. پس حتماً برای تازه‌تر ماندن کوکی‌ها از ظرف دربسته استفاده کنید.

مواد لازم

کره، مارگارین یا روغن صافی قنادی: ۱۵۰ گرم
روغن مایع: ۱/۳ لیوان دسته دار فرانسوی
شیر: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
آرد سفید: ۳ و ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی
گردوی خرد شده: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
کشمش: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
پودر قند: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
پودر کاکائو: ۱ قاشق غذا خوری
وانیل: ۱/۸ قاشق چای خوری
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ: ۳ عدد

طرز تهیه

کره را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد و نرم شود. فر را روشن کرده و روی دمای ۱۷۰ درجه تنظیم کنید. گردوها را در یک پاکت پلاستیکی زیپ‌دار بریزید و بکوبید تا خرد شوند. کشمش را بشویید و آبکش کنید. کشمش‌ها را خشک کنید. آرد را سه بار الک کنید تا هیچ ناخالصی در آن نماند.
اگر از همزن کاسه‌ای استفاده می‌کنید، کره یا روغن مارگارین یا روغن صاف قنادی را در کاسه بریزید، در غیر این صورت، روغن را در یک ظرف مناسب و جادار بریزید و به آن پودر قند اضافه کنید و با همزن آنقدر به هم بزنید تا رنگ کرمی پیدا کنید. برای این کار حدود ۵ دقیقه یا کمی بیشتر زمان لازم است. سپس روغن مایع را اضافه کنید و باز حدود ۱ دقیقه به هم بزنید.
تخم مرغ‌ها را یکی یکی اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر کدام، ۱ دقیقه با همزن بزنید. سپس وانیل را اضافه کرده و مخلوط کنید. بیکینگ پودر و پودر کاکائو را الک کنید و به مخلوط بالا اضافه کنید. شیر را به آرامی اضافه کنید و با مخلوط‌کن به هم بزنید.
آردی را که از قبل الک کرده بودید، به مواد اضافه کنید و خوب به هم بزنید. وقتی همه مواد را مخلوط کردید و خمیر به دست آمد، بررسی کنید که زیادی شل یا سفت نباشد. اگر خیلی غلیظ بود، کمی شیر و اگر خیلی شل بود، در حد ۱ قاشق آرد اضافه کنید. تا اینجا طرز تهیه کوکی ساده لاهیجان است.حالا به خمیرتان پودر کاکائو و کشمش اضاقه کنید. قبل از اضافه کردن می‌توانید کشمش‌ها را کمی در پودر قند بغلتانید و سپس به خمیر اضافه کنید.

سینی فر را آردپاشی یا چرب کنید. کاغذ روغنی را چرب کنید. از خمیر کوکی به اندازه یک گردو بردارید و روی کاغذ قرار دهید. می‌توانید از قاشق، اسکوپ بستنی یا قیف بدون ماسوره هم استفاده کنید.
سینی را ۲۵ دقیقه در فر بگذارید و بعد از اینکه پف کرد و کف آن طلایی شد، از فر خارج کنید. برای اینکه روی کوکی‌ها طلایی شود، برای ۱ تا ۲ دقیقه شعله بالای فر را روشن کنید. مراقب باشید بیشتر از این کوکی را در فر نگه ندارید چون احتمال سفت شدن و سوختن کوکی‌ها وجود دارد.

طرز تهیه کوکی گردویی لاهیجان بدون فر
بعد از اینکه تمام مواد را مخلوط و خمیر کوکی را آماده کردید، شعله پخش‌کن را روی حرارت متوسط بگذارید و اجازه دهید داغ شود. تابه را روی شعله پخش‌کن بگذارید و در داخل تابه، کاغذ روغنی قرار دهید. کوکی‌ها را روی کاغذ روغنی با فاصله قرار دهید و دم‌کنی را روی تابه بگذارید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید کوکی‌ها پخته شوند و در ظرف را برندارید. فراموش نکنید که کوکی‌ها بعد از پخت حجیم می‌شوند.

 

فوت و فن های طرز تهیه کوکی گردویی لاهیجان

*کوکی‌ها به محض خارج شدن از فر بافت نرمی دارند که بعد از سرد شدن بافت سفتی می‌گیرند. پس حتما برای تازه‌تر ماندن کوکی‌ها از ظرف دربسته استفاده کنید.
*می‌توانید در طرز تهیه کوکی لاهیجان گردویی و کشمشی از تکه‌‌های شکلات هم استفاده کنید و روی کوکی‌ها قرار دهید.
*شما می‌توانید بنا به سلیقه خودتان، میزان گردو، کشمش، کاکائو و شکلات را کمتر یا بیشتر کنید.
*اگر میزان کره (مارگارین یا روغن صافی) با روغن مایع را عوض کردید، مشکلی در روند طرز تهیه کوکی لاهیجان اتفاق نخواهد افتاد. می‌توانید از روغن جامد هم استفاده کنید. در این حالت بهتر است روغن جامد را به روش بن‌ماری ذوب کرده و دوباره اجازه دهید کمی سرد شود و به مواد اضافه کنید. البته همانطور که می‌دانید کره و مارگارین برای سلامتی، سالم‌تر و مفیدتر هستند.
*می‌توانید در کنار شکر سفید از شکر قهوه‌ای هم استفاده کنید.

 

منبع: سایت سیری در ایران

یک پاسخ ارائه کنید