باورهای عامیانه‌ی‌ مردم‌ گیلان‌

محمد بشرا ( درویش گیلانی ) در سال 1316 در رشت متولد شد تحصیلات مقدماتی را درزادگاهش گذراند و پس از طی دوره ی تربیت معلم به استخدام آموزش و پرورش در آمد .

وی نخستین بار در سال 1344 اشعار گیلکی را در قالب اوزان نیمایی به جامعه ی شعر و ادب گیلان معرفی کرد . در همین دوران برخی از مقالات پژوهشی را در بخش فرهنگی روزنامه ی کیهان (( ویژه ی گیلان )) که خود مسئولیت آن را بر عهده داشت ، به چاپ رساند . از سال 1352 کار تهیه ی برنامه ی فرهنگ گیلان را در رادیوی رشت آغاز کرد .

بشرا از پایه گذاران هسا شعر گیلکی است و مقالات پژوهشی متعددی از وی در نشریات گوناگون به چاپ رسیده است . برخی از آثار تالیفی او عبارتند از همگی هنگی ایسه هنگی نیمه ( 2جلد ) ، افسانه ها و باورداشت های مردم شناختی پرندگان و جانوران ( 2جلد )، ایله جار و هرای ( دو دفتر شعر گیلکی ) و جشن ها و آیین های مردم گیلان

=============

طاهر طاهری در سال 1323 در رشت متولد شد. سال های کودکی و تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش گذراند. سپس وارد دانشگاه تهران شد و دوره ی کارشناسی را در رشته ی علوم اجتماعی گذراند.

او کارشناس مرکز مردم شناسی ایران بود و سابقه ی همکاری با چندین مرکز پژوهشی از جمله پژوهشکده ی مردم شناسی، دانشگاه تهران، اداره ی کل باستان شناسی و دفتر پژوهش های فرهنگی و اجتماعی را دارد .

از طاهری مقالات متعددی در کتاب ها و نشریات گوناگون از جمله کتاب جمعه ، مفید ، هنر و مردم، کتاب و ماه ، گیله وا و گیلان نامه منتشر شده است . کتاب جشن ها و آیین های مردم گیلان از تالیفات او ست .

یک پاسخ ارائه کنید