ساخت فعل مضارع در زبان گیلکی

⚡️ در گویش‌های مرکزی و شرقی زبان گیلکی برای ساخت فعل مضارع، پسوند مضارع ساز «ن» به‌همراه شناسه به ریشهٔ فعل اضافه می‌شود. برای نمونه:

بن مضارع + پسوند مضارع‌ساز «ن» + شناسه

🔵 خؤس+ن+ه: خؤسنه (می‌خوابه)

🔵 رسنه (=می‌رسه)

🔵 ترسنه (=می‌ترسه)

🔵 ترکنه (=می‌ترکه)

🔵 پرکنه (=می‌لرزه)

 

⚡️ در گویش‌های غربی زبان گیلکی و در ارتفاعات گیلان در ساخت مضارع پسوند نمی‌آید و ساختار فعل مضارع به‌صورت زیر تغییر می‌کند:

بن مضارع + شناسه

🔵 خؤسه/ رسه/ ترسه/ ..

 

⚡️ گاهی‌اوقات در گویش‌های جنوبی زبان گیلکی (گیلکی طالقانی و الموتی) ساخت فعل مضارع پیشوند «می» می‌گیرد (که به‌نظر دخیل از فارسی می‌آید):

پیشوند می + بن مضارع + شناسه

🔵 می‌خؤسه/ ..

 

💡 در مواردی که ریشهٔ افعال به حروف «ر» و «ن» ختم می‌شود (مانند خؤردن»خؤر، خؤندن»خؤن) صرف فعل مضارع در گویش‌های مختلف، متفاوت عمل می‌کند. همچنین در گویش‌های شرقی زبان گیلکی (گیلکی مازندران) در حالات اول شخص، فعل مضارع پسوند نمی‌گیرد. اما در گویش‌های مرکزی زبان گیلکی (گیلکی شرق گیلان و غرب مازندران) صورت اصیل آن در تمامی حالات یعنی آمدن پسوند مضارع‌ساز «ن» در فعل مضارع، حفظ شده است.

One comment

  1. انشالله زنده باشی زبان گیلکی بدخواهان زیادی داره که در راس اولش افراس کویری هندی هستن، از زمان پهلوی دارن همه سعیشونو میکنن هویت گیلک مردم مازندران رو نابود کنن تا راحت تر مارو جداکنن و سرزمینمونو استعمار کنن من یک طرفم یک مادریزرگم به اشکور و پدربزرگم به طالقان برمیگرده و یک رگ دیگم کورده همونقدر که رو کورد تعصب دارم رو گیلک هم تعصب دارم فارسها همه سعیشونو میکنن این دوملت قدیمی رو تیکه تیکه و کوچک کنن تا راحت تر منابع خدادادی شون رو به غارت ببرن برای همین شروع کردن به اینکه بگن کورد یعنی چوپان و گیلک یعنی کشاورز و همینطور جعل تاریخ و خوراندن تاریخ یهود ساخته به ملت‌ها به اسم ایران باستان. تو کتیبه های سومری بابلی یونانی به کرات اسامی کاردا، کوردو، کاردوخ به کوردستان فعلی اطلاق شده اسم گیل و گیلک هم تو کتیبه سوادکوه و شاهنامه فردوسی (که دشمن گیلان و مازندران بودن) و خیلی جاهای دیگه اومده

یک پاسخ ارائه کنید