عکاسان و عکاسخانه های گیلان

عکاسی برای نخستین‌بار توسط تاجران و سیاحان اروپایی و ملازمان سفر ناصرالدین‌شاه به فرنگ به گیلان راه یافت و به سرعت در شهرهای انزلی و رشت گسترش یافت.

گیلان که به‌عنوان دروازه ورود اروپائیان به ایران شناخته می شد خیلی زود این صنعت و هنر مدرن را پذیرا شد و در میان گیلانیان علاقه‌مندان زیادی یافت که به آموختن و سپس بهره‌برداری از این حرفه روی آوردند.
در این کتاب نخست به تاریخچه‌ی مختصری از چگونگی ورود هنر عکاسی به گیلان و معرفی نخستین عکاسان این دیار به همراه نمونه‌هایی از عکس‌های برجا مانده از دوره‌ی قاجار پرداخته شده است. در ادامه تلاش شده تا ضمن معرفی مهم‌ترین عکاسان و عکاس‌خانه‌های گیلان، نمونه‌هایی از آثار آنان در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.

عکاسان و عکاسخانه های گیلانمولف:
کفایت آریایی‌فر در سال 1343 در دزفول به ‌دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در اندیمشک گذراند و سپس در تهران موفق به دریافت فوق‌دیپلم در رشته‌ی هنر شد. پس از آن دوره‌ی کارشناسی را در در رشته‌ی عکاسی از دانشگاه هنرهای زیبای تهران و کارشناسی ارشد را در همین رشته از دانشگاه هنر تهران دریافت کرد. همزمان با تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درآمد.
از آریایی فر مقالاتی در زمینه‌ی عکاسی در مجله‌ی دادگر به چاپ رسیده است. وی سابقه‌ی تدریس در مراکز آموزش عالی گیلان و مازندران و برگزاری چندین نمایشگاه عکس گروهی و انفرادی را در کارنامه‌ی خود دارد.

یک پاسخ ارائه کنید