فرهاد توحیدی – فیلمنامه نویس

فرهاد توحیدی (زاده ۲۴ آذر ۱۳۳۵، رشت) فیلم‌نامه‌نویس . او دبیر چهاردهمین جشن خانه سینما و در اوایل دهه نود رئیس هیئت مدیره خانه سینما بود.

او دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ایران در دوره پنجم و دوره ششم بوده‌است. فرهاد توحیدی شش بار کاندیدای جایزه بهترین فیلمنامه از جشن خانه سینما و جشنواره فجر شده‌است. از مهمترین فیلم‌هایی که او سناریست آنها بوده می‌توان به دنیا، پرونده هاوانا (علیرضا رئیسیان) و پاداش سکوت (مازیار میری) اشاره کرد.

شرح :

فرهاد توحیدی نویسنده سینما و تلویزیون. وی سال 1335 چشم به جهان گشود. از مهم‌ترین آثار فرهاد توحیدی می‌توان به فعالیت در سریال شوق پرواز، فیلم 50 کیلو آلبالو و سریال یک مشت پر عقاب اشاره کرد.

فرهاد توحیدی کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال 1368 در 33 سالگی در سریال خیالاتی به کارگردانی مجید بهشتی به عنوان نویسنده فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال شوق پرواز، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای فرهاد توحیدی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون اسماعیل داورفر، آزیتا لاچینی، بیوک میرزایی و حسن مهمانی را تجربه کرد.

فرهاد توحیدی در سال 1391 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم فرهاد توحیدی در این سال، فعالیت در سریال شوق پرواز به کارگردانی یدالله صمدی محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی فرهاد توحیدی فعالیت در سریال شوق پرواز بوده است. فرهاد توحیدی سال 1391 در 56 سالگی در سریال شوق پرواز به عنوان نویسنده فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند. فرهاد توحیدی توانست با فعالیت در سریال شوق پرواز تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه‌ای نظیر سید شهاب حسینی، شهرام حقیقت‌دوست، افسانه بایگان و الهام حمیدی توانست سطح کاری او را متحول کند.

فرهاد توحیدی علاوه‌بر سریال شوق پرواز، سال 1394 در 59 سالگی در فیلم 50 کیلو آلبالو نیز فعالیت داشته است. فرهاد توحیدی این‌بار با مانی حقیقی یعنی کارگردان فیلم 50 کیلو آلبالو و هنرمندانی چون ساعد سهیلی، هستی مهدوی‌فر، پژمان جمشیدی و آزاده صمدی همکاری داشت.

با اینکه فرهاد توحیدی را بیشتر بعنوان نویسنده می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. فرهاد توحیدی علاوه‌بر نویسنده به‌عنوان مشاور و تهیه کننده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین اثر فرهاد توحیدی در حرفه‌ی مشاور، سریال آب‌پریا است. مهم‌ترین اثر فرهاد توحیدی در حرفه‌ی تهیه کننده، سریال ظهر روز‌دهم است.

فرهاد توحیدی سال 1381 در 46 سالگی برای فیلم گاهی به آسمان نگاه کن به کارگردانی کمال تبریزی توانست در 21مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه نامزد شود. همچنین فرهاد توحیدی سال 1394 در 59 سالگی برای فیلم امکان مینا به کارگردانی کمال تبریزی توانست در 34مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه نامزد شود.

یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی فرهاد توحیدی آن هست که در مدت زمان فعالیت خود، هم در تلویزیون و هم در سینما حضور داشته است. فرهاد توحیدی را باید بیشتر نویسنده سینما بدانیم چرا که 55% آثار وی سینمایی و 45% آثارش تلویزیونی است. در واقع فرهاد توحیدی از مجموع 27 اثری که در کارنامه دارد، در 15 اثر در سینما با نام‌های فیلم 50 کیلو آلبالو، فیلم خماری، فیلم امکان مینا، فیلم شهر موش‌ها2، فیلم هفت و پنج دقیقه، فیلم بی وفا، فیلم پاداش سکوت، فیلم پرونده هاوانا، فیلم راه طی شده، فیلم مجردها، فیلم توکیو بدون توقف، فیلم گاهی به آسمان نگاه کن، فیلم دنیا، فیلم مربای شیرین و فیلم مرد عوضی فعالیت داشته و در 12 اثر در تلویزیون با نام‌های سریال شوق پرواز، سریال یک مشت پر عقاب، سریال یک مشت پر عقاب، سریال راه طی شده، سریال جست و جو در شهر، سریال زایر، سریال ورثه آقای نیکبخت، سریال بهشت گم‌شده، سریال آپارتمان، سریال روزها و حکمت‌ها، سریال نیمه پنهان ماه و سریال خیالاتی فعالیت داشته است.

آثار:

جانان (۱۳۹۷)
امکان مینا (۱۳۹۴)
خماری (۱۳۹۴)
۵۰ کیلو آلبالو (۱۳۹۴)
چمدان (۱۳۹۲)
شهر موشها ۲ (۱۳۹۲)
هفت و پنج دقیقه (۱۳۸۷)
بی وفا (۱۳۸۵)
پاداش سکوت (۱۳۸۵)
پرونده هاوانا (۱۳۸۴)
راه طی شده (۱۳۸۴)
مجردها (۱۳۸۳)
توکیو بدون توقف (۱۳۸۱)
گاهی به آسمان نگاه کن (۱۳۸۱)
دنیا (۱۳۸۰)
مربای شیرین (۱۳۸۰)
مرد عوضی (۱۳۷۶)

یک پاسخ ارائه کنید