انسان در طول تاریخ برای دفاع از خویش همواره راه های گوناگونی را تجربه کرده است. زندگی در غارها شاید یکی از نخستین تجربه ها از این دست باشد. با گذشت زمان اقامتگاه انسان دارای دیوارهای دفاعی شد، به گونه ای که یک آبادی در داخل حصار یا قلعه جای گرفت.

در گیلان نیز قلعه در پیش و پس از اسلام در مناطق کوهستانی و جلگه ای شکل گرفت که متأسفانه بسیاری از آنها امروزه به ویرانه ها و تپه های باستانی تبدیل شده است.

در کتاب ” قلعه های گیلان تمامی قلعه های موجود گیلان معرفی شده اند. اغلب این قلعه ها را پژوهشگر کتاب – ولی جهانی – از نزدیک مورد بررسی و پژوهش قرار داده است. حاصل تلاش این پژوهشگر باستان شناس برای نخستین بار با عنوان قلعه های گیلان در دسترس علاقمندان قرار می گیرد.

پدیدآور

ولی جهانی در سال 1351 در روستای لیل از توابع لنگرود به دنیا آمد . تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و تحصیلات راهنمایی و متوسطه را در مدارس املش به پایان رساند .

او دوره ی کاردانی باستان شناسی را در مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی و دوره کارشناسی این رشته را در دانشگاه آزاد ابهر گذراند در سال 1382 در مقطع کارشناسی ارشد باستان شناسی از دانشگاه آزاد تهران فارغ التحصیل شد .

جهانی از سال 1372 در پژوهش های میدانی مختلفی در کاوش های باستانی سطح کشور حضور داشته و مقالات متعددی از وی در نشریات مختلف به چاپ رسیده است .

یک پاسخ ارائه کنید