کاروانسرای تی تی

تی تی کاروانسرا مربوط به دوره صفوی است و در ، روستای بالارود واقع شده این اثر در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این بنا در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان بر سر دوراهی رودخانه باباکوه و شمرود جایی درست در 10 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان و بر پای تپه ای نسبتا بلند و سرسبز که در گذشته راه اصلی کاروان رو از لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است احداث شده و دارای حیاط مرکزی و ورودی هشتی ‌مانند و دو ایوان در اطراف هشتی است، مصالح این بنا از سنگ رودخانه‌ای، خشت و ملات گچ و ساروج است.

تی تی کاراوانسرا در شهرستان سیاهکل واقع شده است و این شهرستان با موقعیت جلگه ای در فاصله 40 کیلومتری شهر رشت قرار دارد و رودخانه کوچکی به نام شمرود از وسط آن عبور می کند که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

در دو طرف حیاظ دو تالار در ابعاد تقریبی 17 متر وجود دارد که محل نگهداری مرکب ها و حفظ آنها ار خطرات احتمالی بوده و در چهار کنج حیاظ 4 اتاق مربعی شکل در ابعاد 14 متر جهت پذیرایی و استراحت مهمانان در نظر گرفته شده است. درست ر روبروی فضای ورودی و در ضلع جنوبی یک فضای شاه نشین که سامل دو اتاق در دو طرف یک ایوان با یک قوس هشتی است دیده می شود .

میانسرا یا حیاط این مجموعه حدود 398 متر مساحت دارد و با سنگ رودخانه ای فرش شده که در وسط آن حوض کوچکی تعبیه شده است . آب این حوض از طریق تنبوشه های سفالی از کوهها و چشمه های دوردست تامین شده و مقدار اضافی آب از طریق کانالی در سمت شمالی حیاط به خارج هدایت می شد . این بنا دارای معماری و نقشه متقارنی بوده و در محور شمالی و جنوبی کاملاً متقارن می باشد .

یک پاسخ ارائه کنید