کیومرث ملک‌مطیعی – بازیگر

کیومرث ملک مطیعی در سال ۱۳۱۵ در بندرانزلی زاده شد، او فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشگاه تهران بود. بازی در تئاتر را سال ۱۳۴۷ در رشت و بازی در سینما را سال ۱۳۵۰ با فیلم یک چمدان اسکناس به کارگردانی محمد متوسلانی شروع کرد.

در کارنامه بازیگری چهاردهه اخیر آقای ملک مطیعی آثار متنوعی دیده می‌شود و وی در این مدت هیچگاه دست از فعالیت‌های هنری برنداشت. وی بازی در فیلم‌هایی نظیر شهر شراب، ماهی‌ها در خاک می‌میرند، کلاغ، نفس بریده و فریاد زیرآب را در کارنامه خود دارد که همه مربوط به سال‌های قبل از انقلاب هستند. همچنین از دیگر فیلم‌های این بازیگر هم می‌توان به تفنگ شکسته، میهمانی خصوصی، جنگل‌بان، معما، ترن، آوای دریا، الو الو من جوجوام، عروس فراری، خروس جنگی و پسر آدم دختر حوا اشاره کرد.

ملک مطیعی از نیمه دوم دهه هفتاد در تلویزیون فعال شد و در تلویزیون هم بازی‌های خوبی را از خود برجای گذاشت. معروف‌ترین نقش تلویزیونی ملک مطیعی نقش غلام شیش لول بند در مجموعه طنز زیر آسمان شهر بود. دایی جان ناپلئون، گل پامچال، روزگار جوانی، پس از باران، مدار صفر درجه و مدرسه ما هم پربیننده‌ترین کارهای او در تلویزیون کشور به‌شمار می‌آیند.

آخرین کارهایی هم که وی در آن‌ها ایفای نقش کرد، فیلم‌های سینمایی حلقه‌های ازدواج و گل بارون (هردو به کارگردانی شاهین باباپور) و فیلم تلویزیونی دخترقلعه به کارگردانی حمید اکرمی هستند که هرسه در سال ۱۳۸۸ ساخته شدند.

ملک مطیعی در روز ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۵۰ بعدازظهر بر اثر ایست قلبی در بیمارستان دکتر شریعتی تهران درگذشت و پیکرش روز بعد در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. او مدتی به علت بیماری مشکلات گوارشی نیز در همین بیمارستان بستری بوده‌است.

یک پاسخ ارائه کنید