گاه شماری گیلانی

گاه شماری، دانش محاسبه ی زمان و شیوه ی بکارگیری آن است که اقوام باستانی در زمان های دور بنا بر موقعیت زیستی خود بدان دست یافته اند.

در کوهستان های گیلان در زمینه ی اندازه گیری و شمارش زمان، گاه شماری ای متداول بود که در حال فراموشی است. این گاه شماری از ریشه و اساس، ادامه ی گاه شماری باستانی ایرانی است.

این مجموعه که به تصریح نگارنده حاصل تحقیقات و پژوهش‌های جمعی از ایران‌شناسان و گیلان‌شناسان است این اطلاعات را درباره‌ی گاه‌شماری و آداب و رسوم مردم گیلان، دربردارد: گاه‌شماری باستانی مردم مازندران و گیلان، گاه‌شماری باستانی گیلانی (دیلمی)، پنجه‌های و آیین‌های آن در گاه‌شماری مردم گیلان، مانده‌های گاه‌شماری گیلانی و باورهای پیوسته به آن، جشن‌ها و آیین‌های گاه‌شماری مردم گیلان (نوروزی‌خوانی، را برچره، پیربابو، عروس گوله، آداب چهارشنبه‌سوری، آداب و رسوم عید نوروز، و واژگان و اصطلاحات گاه‌شماری گیلان، در آغاز کتاب، اطلاعاتی درباره‌ی گاه‌شماری، گاه‌شماری‌های ایرانی و بن‌مایه‌های اساطیری و دینی پیدایش آن، گاه‌شماری باستانی ایران (یزدگردی)، گاه‌شماری اوستایی، و گاه‌شماری جلالی (ملکی) ذکر گردیده و در انتهای کتاب، جدول تطبیقی گاه‌شماری گیلانی با گاه‌شماری‌های دیگر، کتاب‌شناسی، و نمایه‌ی متن آمده است.

گاه شماری گیلانیمؤلف: مسعود پورهادی
ناشر: فرهنگ ایلیا
ویراستاران: بیژن شهرستانی، فرامرز طالبی
زبان: فارسی
سال چاپ: 1385
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 2100 نسخه
تعداد صفحات: 104
قطع و نوع جلد: رقعی (شومیز)

یک پاسخ ارائه کنید