گیلان درانقلاب مشروطه

انقلاب مشروطه زمانی به وقوع پیوست که درخت استبداد صدها سال در ایران سایه افکنده بود . روشنفکران جامعه و پیشروان این انقلاب ، هنگامی قصد برانداختن این دخت کهن سال بی بارو بر را کردند که نه صاحبان زر و زور و تزویر حاضر به صرف نظر از اختیارات مطلقه و امکانات بی حد و حصر خود بودند و نه توده های مردم از فرط بیسوادی و پریشانی درکی از آزادی ، آسایش و پیشرفت داشتند .

مردان انقلاب در مبارزه ای بی امان و طولانی ، چراغ آزادی را در ظلمتکده ی ایران برافروختند و با استقرار قانون ، حاکمیت خواست و ارادی ملت برسرنوشت خود را محقق ساختند . گیلان به عنوان یکی از پایگاه های اصلی وقایع مشروطه ، نقشی موثر و مهم در پیشبرد اهداف آزادی خواهان مشروطه داشت . کتاب حاضر نگاهی است گذرا به حضور گیلان در جنبش مشروطیت ، با نگاه به روند انقلاب مشروطیت ایران .

گیلان درانقلاب مشروطهپدیدآور:

هومن یوسف دهی در سال 1349 در لاهیجان به دنیا آمد . تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به انجام رساند ، پس از آن به همراه خانواده مقیم رشت شد و تحصیلات متوسطه را در این شهر به انجام رساند و در سال 1368 موفق به اخذ دیپلم تجربی گردید .

وی پس از آن جهت ادامه تحصیل در رشته ی زبان و ادبیات فارسی عازم تهران شد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ( 1372 ) و کارشناسی ارشد ( 1375 ) از دانشگاه آزاد اسلامی گردید و از همان دانشگاه به تدریس پرداخت و در حال حاضر به عنوان پژوهشگر با دایره المعارف زبان و ادب فارسی در شبه قاره ی هند همکاری می کند . نخستین مقاله ی وی در سال 1369 در روزنامه ی اطلاعات به چاپ رسید و تا کنون مقالات متعددی از او در زمینه ی تاریخ و ادبیات در مجلات گلچرخ ، پژوهشیار ، گیله وا و نیز مجموعه مقالات گیلان نامه ، نامواره دکتر محمود افشار و دایره المعارف اسلامی منتشر شده است . کتاب های حکایت عشق صنعان ( 1381 ) و حکمرانان گیلان در عهد زندیه و قاجاریه ( 1382) و انجمن های گیلان درعصر مشروطه(1387) از جمله آثار منتشر شده ی اوست .

یک پاسخ ارائه کنید