طب سنتی مردم گیلان(گیله تجروبه)

گیله تجروبه ، طب تجربی و یا طب عوام ، برای درمان درد هایی است که ریشه در دغدغه های آدمی برای به دست آوردن تندرستی و جان به در بردن از بیماری های گوناگون دارد .

این تجارت از دیدگاه زمان ، ذره ذره در برخورد با طبیعت پدید آمده و بنیان طب سنتی را پی ریزی کرده است .

طب عوام گرچه در بسیاری از جنبه های خود ریشه ی علمی ندارد و بیشتر به عوامل ماورای طبیعت تکیه می کند ، و دعا و روان درمانی را که ریشه در اساطیر ایران دارد ، به کار می گیرد ، اما مردم به کارسازی اش باور دارند .

مولف این کتاب کوشیده است با نگاهی کوتاه به طب پیش از اسلام و طب نبوی ، انواع بیماری ها و راه های درمان سنتی رایج آن را با توجه به موقعیت جغرافیایی گیلان ، معرفی کند .

طب سنتی مردم گیلانپدیدآور:

محمد بشرا ( درویش گیلانی ) در سال 1316 در رشت متولد شد تحصیلات مقدماتی را درزادگاهش گذراند و پس از طی دوره ی تربیت معلم به استخدام آموزش و پرورش در آمد .

وی نخستین بار در سال 1344 اشعار گیلکی را در قالب اوزان نیمایی به جامعه ی شعر و ادب گیلان معرفی کرد . در همین دوران برخی از مقالات پژوهشی را در بخش فرهنگی روزنامه ی کیهان (( ویژه ی گیلان )) که خود مسئولیت آن را بر عهده داشت ، به چاپ رساند . از سال 1352 کار تهیه ی برنامه ی فرهنگ گیلان را در رادیوی رشت آغاز کرد .

بشرا از پایه گذاران هسا شعر گیلکی است و مقالات پژوهشی متعددی از وی در نشریات گوناگون به چاپ رسیده است . برخی از آثار تالیفی او عبارتند از : هنگی ایسه هنگی نیه ، افسانه ها و باورداشت های مردم شناختی، پرندگان و جانوران، حشرات و خزندگان ( 3جلد )، ایله جار و هرای ( دو دفتر شعر گیلکی ) و جشن ها و آیین های مردم گیلان ( 2جلد ) ، باورهای عامیانه ی مردم گیلان و طب سنتی مردم گیلان

یک پاسخ ارائه کنید