ابراهیم اصلاح عربانی

ابراهیم اصلاح عربانى یکى از محققان معاصر استان گیلان است. او مدیر عامل گروه پژوهشگران ایران را بر عهده داشت. مهمترین اقدام علمى و فرهنگى ایشان، انتشار نشریات و کتب متعددى است که در حیطه ایران‌شناسى مورد نظر مى‌باشد.

وى تحصیلات خویش را در ناحیه عربان صومعه‌سرا آغاز کرد. سپس برای ادامه تحصیل به رشت و تهران عزیمت کرد. وى ضمن فعالیت‌های اقتصادى و بازرگانى و علاقه به کارهاى فرهنگى، فعالیت مطبوعاتى در روزنامه‌ها را آغاز نمود. سپس سازمان کوچکى را با نام «فار» به وجود آورد و در این سازمان نشریه‌اى را با همین نام منتشر کرد. وى سازمان دیگرى نیز تحت عنوان گروه پژوهشگران ایران تاسیس کرد که به کارهاى تحقیقاتى در زمینه ایران‌شناسى مى‌پردازد.

استادان و دانشمندانى همچون دکتر محمدحسن گنجى، دکتر حسن حاج سید‌‎جوادى، دکتر فرج الله محمودى، دکتر ایران‌پور جزنى، دکتر حبیب‌الله زنجانى، دکتر عباس سعیدى و دکتر محمد طاهر نظامى، از جمله همفکران ابراهیم اصلاح عربانى هستند که در امور پژوهشى و تحقیقاتى از افکار یکدیگر بهره مى‌برند.

آثار

1- راهنماى شهرستان‌هاى ایران؛

2- فرهنگ استان بنادر؛

3- کتاب گیلان

کتاب گیلان، اثر ابراهیم اصلاح عربانى است که شامل خصوصیات گیلان در زمینه‌هاى مختلف جغرافیا، تاریخ، اقتصاد، کشاورزى، صنعت، هنر، ادبیات، مردم شناسى، فرهنگ عامه، شرح حال و آثار مشاهیر و هنرمندان و سایر مطالب مربوط به این استان است.

یک پاسخ ارائه کنید