خانه تاریخی قدیری رشت

شهر رشت به دلیل قدمت بالایی که دارد و به عنوان پل ارتباطی با روسیه و کشور های خارجی مورد استفاده قرار میگرفته است دارای ساختمان های با قدمت بالا است که مورد توجه گردشگران قرار میگیرد. یکی از این خانه ها که مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است خانه قدیری است . با ما همراه باشید.

تاریخچه خانه قدیری رشت

خانه قدیری در اواخر دوره قاجار و یا اوایل دوره پهلوی توسط محمد ولی خان تنکابنی در نزدیکی میدان سبزه میدان ساخته شد. وی یکی از افراد شاخص گیلانی بود که چندین سال حاکم گیلان بود و چندین دوره سمت نخست وزیری ایران را نیز به عهده داشت.

این ملک در اختیار محمد حسن و نصر الله همدانی بود که در سال 1344 به فریدون نصیری فروخته شد و در همان سال وی این خانه را به نام همسرش خانم اکرم قدیری کرد.

در طول سال های 1344 تا 1368 این خانه به صورت اجاره ای در اختیار افراد مختلفی قرار داشت که سهل انگاری یکی از این مستاجران باعث آتش سوزی این بنا و از بین رفتن کامل سقف این بنا شد. البته آسیب های جدی هم به بخش تزیینات و گچ بری ها و آیینه کاری های درون بنا نیز رسید اما در همان سال ها توسط هزینه مالک و نظارت اداره میراث فرهنگی مرمت های صورت گرفت.

در سال 1368 این بنا توسط اداره کل میراث فرهنگی گیلان خریداری شد و مرمت هایی بر روی این بنا صورت گرفت و از این بنا به عنوان محل استقرار این سازمان مورد استفاده قرار میگرفت تا این که در سال 1381 با درنظر گرفتن مکان جدیدی برای استقرار این ساختمان تخلیه و به عنوان پژوهشکده میراث فرهنگی مورد استفاده قرار گرفت و کتابخانه ای از کتب تخصصی مربوط به مرمت و معماری و تاریخ و گردشگری ایجاد شد که مورد استفاده دانشجویان این رشته ها میباشد.


معماری خانه قدیری رشت

مساحت کلی این بنا 827 متر مربع است و زیر بنای ساختمان 570 متر مربع و دو طبقه است این خانه دارای معماری شبیه به دوره های قاجار را دارد. این خانه دارای اسکلت و سازه چوبی با سقف لمبه کوبی است . دیوار های این خانه سفالی و درب و پنجره های آن چوبی است

آدرس خانه تاریخی قدیری رشت

این خانه در ضلع شرقی سبزه میدان واقع است

این بنا در سال 1381 به عنوان یکی از آثار ملی کشور با شماره 2686 ثبت شده است.

یک پاسخ ارائه کنید