سروش خلیلی – بازیگر

سروش خلیلی در سال ۱۳۱۵ در بندر مرزی آستارا دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدائی را در آستارا سپری کرد و در آغاز جوانی به دلیل شغل پدر، به اتفاق خانواده به تهران عزیمت نمود و در همان‌جا تحصیلات متوسطه را به پایان رساند.

وی به دلیل علاقه شدید به بازیگری جهت آشنایی با این رشته، در سال ۱۳۲۷ از عبدالحسین نوشین کمک گرفت. اولین نقش خود را در نمایش آرشین مالالان ایفا کرد. پس از آن برای تکمیل اطلاعات خود در کلاس‌های بازیگری صمد صباحی شرکت نمود. او پس از فعالیت در تئاتر گیتی زیر نظر حسین خیرخواه و گذراندن دوره یکساله بازیگری در تئاتر سعدی، به همراه دوستانش منوچهر قاسمی و کامل حلمی، در سال ۱۳۳۳ گروه هنری اسکار را تأسیس کرد.

سپس فعالیت تلویزیونی خود را با اجرای نمایش زنده در تلویزیون «ثابت پاسال» آغاز کرد. وی بعد از فعالیت در گروه تئاتر تلویزیونی هوشنگ منظوری و همکاری با ایستگاه تلویزیونی خصوصی آبادان، به استخدام وزارت فرهنگ و هنر در سال ۱۳۴۴ درآمد.

وی برای تکمیل دانسته‌هایش از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ‌التحصیل شد و فعالیت سینمایی را با بازی در فیلم یکی بود یکی نبود به کارگردانی رحیم روشنیان در سال ۱۳۳۸ آغاز کرد.

سروش خلیلی پس از مدتی با فاطمه دانش‌زاد یکی از بازیگران بنام سینمای ایران ازدواج نمود تا هر دو بازیگر، زندگی پر از افتخار را در سایه هم سپری کنند. سروش خلیلی اول فروردین ماه ۱۳۸۵ به هنگام نقش آفرینی در فیلم «بوی گل‌های وحشی» به علت عارضه قلبی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

سینما

جایی برای زندگی (۱۳۸۳)
در به درها (۱۳۸۳)
مربای شیرین (۱۳۸۰)
خاکستری (۱۳۷۹)
دختری به نام تندر (۱۳۷۹)
طهران روزگار نو (۱۳۷۸)
دارا و ندار (۱۳۷۸)
مثلث آبی (۱۳۷۸)
عشق کافی نیست (۱۳۷۷)
کمیته مجازات (۱۳۷۷)
غریبانه (۱۳۷۶)
سرحد (۱۳۷۵)
آقای شانس (۱۳۷۳)
روز واقعه (۱۳۷۳)
مدرسه پیرمردها (۱۳۷۰)
وسوسه (۱۳۶۸)
زرد قناری (۱۳۶۷)
ترن (۱۳۶۶)
جمیل (۱۳۶۶)
خارج از محدوده (۱۳۶۶)
غریبه (۱۳۶۶)
مأموریت (۱۳۶۵)
مردی که موش شد (۱۳۶۴)
بنفشه زار (۱۳۶۲)
کمال الملک (۱۳۶۲)
اعدامی (۱۳۵۹)
دانه‌های گندم (۱۳۵۹)
گفت هرسه نفرشان (۱۳۵۹)
دایره مینا (۱۳۵۷)
پروفسور نخاله (۱۳۴۵)

یک پاسخ ارائه کنید