مسجد حاج سمیع

ساغریسازان یکی از مناطق قدیمی و زیبای شهر رشت است که به دلیل قدمت بالا مساجد و بناهای تاریخی بسیاری در این منطقه ساخته شده است . اگر شما بنا های تاریخی شهر رشت را به صورت اجمالی نگاه کنید متوجه این مورد خواهید شد که بسیاری از خانه ها و بناهای قدیمی در این بخش از شهر قرار دارد.

تاریخچه مسجد حاج سمیع

مسجد حاج سمیع که به گفته ساکنین این منطقه مربوط به دوره قاجاریه میباشد در نزدیکی خیابان مطهری رشت واقع شده است.این مسجد که نام دیگر آن مسجد حاج حاکم نصیر رشتی است توسط فردی به همین نام ساخته شده است. پس از از دنیا رفتن این فرد مسئولیت اداره این مسجد قدیمی به خانواده سمیعی که یکی از قدیمی ترین خانواده های این شهر محسوب میشوند سپرده شد.

از ویژگی های عمده این مسجد که بسیار مورد توجه است وجود دو محراب در مسجد و قرار گرفتن آن در کنار خواهر امام رشت است.لازم به ذکر است که نوع مالکیت این مسجد برخلاف تصور افراد که به صورت عام المنفعه است.

معماری مسجد حاج سمیع

این مسجد دو طبقه ساخته شده است و طبقه دوم برای محل اسکان خادم مسجد استفاده میشود اما در زمان های شلوغ مانند محرم و ماه رمضان برای استفاده بانوان قرار میگیرد.در این بنا از 15 ستون استفاده شده است که فقط 4 ستون از انها سقف بنا را نگاه داشته اند.

راه های ورود به این مسجد دو درب در قسمت شمالی و شرقی است که در کنار ورودی شرقی در اتاقکی مقبره آیت الله محمد علی زاهدی خمیرانی که یکی از پیش نماز های این مسجد و مجتهد بود قرار دارد. قبل از وی پدرش این کار را به عهده داشت.

همانطور که اشاره شد این بنا در دو طبقه ساخته شده است . در طبقه اول دور تا دور بنا از کاشی 7 رنگ قاجاری استفاده شده است پوشش سقف این بنا نیز سفالی است. یکی از موارد مورد توجه این مسجد وجود دو محراب در قسمت جنوبی برای قسمت بانوان و اقایان است که در استان گیلان نمونه ای دیگر وجود ندارد.

در مجاورت این مسجد مدرسه ای قرار داشت که در آن دروس حوزوی تدریس میشد. این بنا که همکنون تخریب شده است در دوران رضا شاه تبدیل به دبیرستان دخترانه شاهدخت شد و پس از انقلاب به مدرسه ای جهت تدریس دروس حوزوی برای زنان طلبه اختصاص یافت.به جای این مدرسه همکنون در حال ساخت بنایی بزرگ هستند که آسیب جدی به این مسجد رسانده است.


مرمت مسجد حاج سمیع رشت

مسجد حاج سمیع رشت در سال های اخیر شاهد مرمت های در سقف این بنا بوده است. اما تخریب مدرسه که از سقف متصل به این مسجد بود باعث ایجاد خرابی در قسمت جنوبی آن شده است. بعد از تخریب این مدرسه بارش باران باعث ایجاد ترک در دیوار جنوبی و محراب این مسجد شده است. برای جلوگیری از ریزش سقف این بنا از 3 عدد تیرآهن استفاده کرده اند که راه حل دائمی برای این کار نیست.

این بنا در تاریخ 14 مرداد 82 با شماره 9382 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس مسجد حاج سمیع

مسجد حاج سمیع در محله ساغریسازان رشت در خیابان مطهری و خیابان بادی الله قرار دارد.

بعد از ورود به خیابان بادی الله در ورودی به سمت خواهر امام این مسجد در سمت چپ شما خواهد بود

منبع : سایت گیلان من

یک پاسخ ارائه کنید