امام زاده های گیلان

در سده های اول و دم هجری ، اهالی گیلان در برابر نفوذ تازیان مقاومت سرسختانه ای از خود نشان دادند اما همین مردم ، با آغوش باز از پناه جویان علوی که به دلیل جور و ستم دولت عباسی،

از سرزمین های خود مهاجرت کرده و به این سامان آمده بودند استقبال کردند. با حضور نخستین روحانیان علوی در این منطقه ، مردم گیلان با دین اسلام آشنا شدند و با ترویج و گسترش اسلام و قدرت یافتن شیعیان علوی ، فرمان روایی به دست تعدادی از سادات حسنی و حسینی افتاد که از سده ی چهارم تا دهم هجری، مقدرات سیاسی – اجتماعی این سامان، به خصوص شرق گیلان را در دست داشتند .

نگاهی به حضور علویان در گیلان و گسترش شیعه ی علوی در این منطقه اهمیت سادات و زیارت بقاع متبرکه، نسب امام زادگی و اهمیت آن، معماری بقاع متبرکه و معرفی امام زاده های مدفون در شهرهای مختلف گیلان، از جمله مباحثی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

امام زاده های گیلانپدیدآور:

قاسم غلامی کفترودی در سال 1355 در روستای کفته رود دهستان پیربازار رشت متولد شد تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و تحصیلات متوسطه را در رشت به پایان رساند وی فارغ التحصیل کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد رشت است

غلامی فعالیت های پژوهشی خود را در حوزه ی تاریخ اماکن زیارتی گیلان از سال 1370 آغاز کرد و نخستین تالیف خود را با عنوان باد بقعه کفته رود در سال 1371 منتشر کرد .

برخی از آثار تالیفی او عبارتند از تاریخ انقلاب سید جلال الدین اشرف (1376) ، آیینه پیر بازار (1379) ، راز درخت نارون ( 1379) حماسه آفرینان پیر بازار ( 1371 ) و تعزیه ی شاهزاده ابراهیم حماسه ای دینی ( 1381 )

یک پاسخ ارائه کنید