باستان شناسی دیلمان

مطالعات باستان شناسی محوطه ها ی یسن از سال ۱۳۸۹ آغاز وتا سال ۱۳۹۰-۹۱ ادامه داشته است ، نتایج این مطالعات منجر به شناسایی ۲۲محوطه باستانی که شامل غارها ،

پناهگاه ها وگورستان ها و محوطه های دوره اسلامی و پیش از اسلام نشان از آن دارد که روستای یسن از عصر آهن ۱ تا دوره اسلامی (احتمالا سلجوقی) دربردارنده آثار فراوان بوده که نتایج مطالعات چند سال اخیر تحت عنوان کتابی به نام کتاب باستان شناسی دیلمان (پژوهشهای باستان شناسی درمحوطه های باستانی یسن ) نوشته ولی جهانی چاپ و منتشر شده است.
این کتاب نخستین کتاب منتشر شده در حوزه فرهنگی دیلمان بوده، آثار فرهنگی این خطه از استان گیلان را معرفی می کند . کتاب فوق در ۴ فصل تنظیم شده، فصل اول آن به جغرافیای تاریخی سیاهکل ودیلمان ،پیشینه فعالیت های باستان شناسی ، پیشینه تاریخی شهرستان سیاهکل – فصل دوم آن معرفی روستای یسن و … معرفی محوطه های باستانی یسن – فصل سوم به گمانه زنی وکاوش این محوطه ها و فصل چهارم نیز گونه شناسی معماری منطقه ،مطالعات زمین شناسی آن می پردازد. لازم به ذکر است این کتاب توسط اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری گیلان به تیراژ هزار نسخه منتشر گردیده است.

پدیدآورنده:
نویسنده:ولی جهانی
ناشر:بلور
۲۹۲ صفحه – وزیری (شومیز) – چاپ ۱ – ۱۰۰۰ نسخه
تاریخ نشر:۹۳/۱۲/۲۳

یک پاسخ ارائه کنید