بررسی ضرب المثل های گیلکی

در چند دهه‌ی گذشته روی‌آوری به ادبیات عامه در کشور ما روند رو به رشدی داشته تا جایی که سروده‌های عامیانه، نقل‌ها، چیستان‌ها و ضرب‌المثل‌ها و … در مناطق مختلف گردآوری و ثبت شده است.

در این میان ضرب‌المثل همچون دیوارنگاری‌های کهن، ما را با آداب و رسوم و باورداشت‌ها، طرز تفکر، چگونگی زیستن و … پیشینیان آشنا می‌سازد. دسته‌بندی محتوایی ضرب‌المثل‌ها میزان اهمیت موضوعات مختلف از نگاه یک قوم را به ما نشان می‌دهد و بررسی ساختاری، ریزه‌کاری و هنرمندی مردم یک قوم را به نمایش می‌گذارد.

در این اثر پس از گردآوری ضرب‌المثل‌های گیلکی به صورت میدانی و کتابخانه‌ای و برگزیدن نمونه‌هایی از آن‌ها، به دسته‌بندی و واکاوی محتوایی و ساختاری آن‌ها پرداخته شده و پاره‌ای از ویژگی‌های امثال و حکم گیلکی پیش روی مخاطبان قرار داده شده است. مهم‌ترین فصل‌های این کتاب به ویژگی های محتوایی، فراوانی موضوعی و بررسی ساختاری ضرب‌المثل‌های گیلکی می پردازد.

بررسی ضرب المثل های گیلکیمولف:
محمد پرحلم در سال 1354 در رشت متولد شد. سال های کودکی و تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش گذراند. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد آستارا است.
او فعالیت حرفه‌ای ادبی خود را از سال 1375 آغاز کرد و بیش از ده سال عضو هیئت امنای انجمن شعر حوزه‌ی هنری گیلان بود.
از وی شعرها و نقدهای ادبی متعددی در نشریات محلی و سراسری منتشر شده است. برخی از آثار او عبارتند از: گردآوری و برگردان فارسی مجموعه شعر‌های وَل‌بیگیفته رادوار از حجت خواجه میری(1386) و گوله نرگس از سیدمحمد عباسیه کهن(1387)، یک وجب و چهار انگشت (1389) و مجموعه شعر گیلکی تی کولکه‌کولکه مو (1391).

یک پاسخ ارائه کنید