بقعه امامزاده اسحاق

بقعه نقره ای رنگ امام زاده اسحاق و خواهرش خیر النسا در ارتفاع بیش از یکهزار متری از سطح دریا و بر نوک قله ی سیاه کوه در بخش احمد سرگوراب در 25 کیلومتری غرب شهرستان شفت که در منطقه ای ییلاقی واقع شده از جمله دیدنی های گیلان است .

پوشش جنگلی این منطقه با دیگر نقاط گیلان متفاوت است .چند کیلومتری مانده به بقعه ی امام زاده اسحاق جاده خاکی بود که جدیدا اسفالت شده است – تابلوی خوشامد گویی به زائران خبر از رسیدن می دهد.

مسیر امامزاده پر از خانه های چوبین آغشته به رنگهای زرد و غیره که سوغات سفر می فروشند و گاه اتاق های چوبی مامنی هستند برای زائران راه که اجاره داده می شوند.

مطابق شجره نامه موجود، بقعه امامزاده اسحاق مدفن امامزاده اسحاق برادر امام رضا(ع) و خواهرش خیرالنسا(فاطمه خانم) خواهر حضرت معصومه(س) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می‌باشد .

میرزا ابراهیم، ملگونوف و رابینو در سفرنامه‌های خود از این بقعه یادکرده‌اند. مصالح ساختمان بقعه از سنگ و گل و چوب بوده و بقعه در دو طبقه ساخته شده است. بام بقعه سراسر شیروانی است و دو گنبد کوچک کوتاه و بلند که هردو به صورت شیروانی سربندی شده‌اند از دو سوی بام نمایان است. ضریح امامزادگان فلزی، جدید و مشبک و شیشه‌بندی می‌باشد.بنای بقعه در دوره صفویه تاسیس شده و دارای ارزش های تاریخی و باستان شناسی هم می باشد.

یک پاسخ ارائه کنید