روستای تاریخی لویه

لویه با جمعیتی بالغ بر۲۵۰ خانوار و ۶۰۰ نفر و با داشتن مناطقی چون آبگرم، سرو سه هزار ساله که از لحاظ قدمت با سرو هرزویل برابری می کند و قلعه تاریخی که با چهار نام با عنوان های قلعه دختر، قز قلعه، قلعه طاهرمیرزا و قلعه زهره شناخته شده است و بر اساس تحقیقات اداره باستان شناسی از مصالح بکار گرفته شده در این قلعه ثابت شد که این اثر تاریخی متعلق به دوران ترکان سلجوقی (حدود ۹۰۰ سال پیش) می باشد.

قلعه طاهرمیرزا در حدود ۲/۲ کیلومتر ی شمال شهرستان رودبار یعنی درست روبروی دو راهی منتهی به روستای لویه در میان آب رودخانه سفید رود جزیره کوچکی قراردارد که در حاشیه آن سازه آجری به شکل دیواری جزیره را احاطه کرده است . این قلعه در سال ۱۳۸۳ تحت شماره ۱۱۷۴۷ در فهرست آثارملی و تاریخی کشور به ثبت رسیده است . ساخت دیوارهای آجری احتمالا برای استحکام بخشی و ایجاد حالت دفاعی مناسب تر برای جزیره کاربرد داشته است قسمت شمالی این جزیره عرض کمتری نسبت به قسمت جنوبی آن دارد . ارتفاع تقریبی قسمت جنوبی از سطح آب به حدود ۸ متر می رسد . جاده رشت به رودبار در آن سوی رودخانه وجود دارد .
در مورد افراد ساکن قلعه روایت مختلفی نقل شده است که معروف ترین آن داستان دلدادگی دو جوان پاک نهاد به نام طاهر و زهره می باشد. علاوه بر قلعه تاریخی اولین پل متحرک در ایران هم بر روی سفیدرود ساخته شد که بقایای آخرین پایه های آن در زیر پل اتوبان فعلی در میان آب های خروشان در حال تخریب است. علیرغم همه توانمندی ها لویه جزئی از شهر رودبار بوده ولی به علت توجه کمتر به این منطقه این موضوع را بهانه قرار داده و با اهالی این منطقه به گفتگو نشستیم که در ادامه ماحصل این گفتگو را می خوانید.

چشمه آبگرم لویه ” وجود چشمه آبگرم در شهرستان رودبار از نکات مهم در امر گردشگری است، برای رفع بسیاری از بیماریهای مفصلی گردشگران و مسافران می توانید سری به چشمه آبگرم لویه بزنند، این چشمه‌ در انتهای روستای لویه قراردارد.

” آبگرم علی داشی ” این مکان به دلیل نزدیکی به جاده رودبار به رستم آباد و واقع شدن در یک محیط ییلاقی و خوش منظره از رونق بسیاری برخوردار است، آبشاری زیبا در کنار آن وجود دارد و دارای خواص درمانی بسیاری می باشد که به از بین بردن درد مفاصل، کمردرد، قولنج و تقویت اعصاب می توان اشاره کرد.

منبع : گردشگری رودبار

یک پاسخ ارائه کنید