سوهان بادام سوخته گیلانی

«بادام سوخته» شیرینی سنتی آستان اشرفیه در گیلان است. برای درست کردن بادام سوخته خانگی گیلانی باید بادام را میکس کنید یا با گوشت کوب خرد کنید. برای این شیرینی بادام نباید پودر شود. سپس وانیل را به آن اضافه کنید. کف یک سینی استیل یا روی را چرب کنید. شکر را روی حرارت قرار دهید تا کاراملی شود. سپس ۱ قاشق کره به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا یکدست شوند. سپس بادام خرد شده را به مواد اضافه نمایید و بعد از هم زدن داخل سینی بریزید.

ما ایرانی‌‌ها عادت داریم به خوردن نوشیدنی یا دمنوش‌هایی که با شیرینی‌جات سرو می‌شوند و چه چیزی بهتر از سوهان بادام سوخته گیلانی! اما این سوهان یک سوهان‌ متفاوت و بیشتر شبیه پولکی است و مواد تشکیل‌دهنده آن فرق می‌کند. البته که طعمش هم خاص‌تر است. خلاصه که برای اینکه آن را در کنار چای و به عنوان عصرانه یا میان‌وعده میل کنید، عالی‌ست. در ضمن برای درست کردنش هم به مواد ساده‌ای نیاز دارید و وقت زیادی هم از شما نمی‌گیرد، در عوض یک دسر خوشمزه و سالم خواهید داشت.

طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی

مواد لازم

بادام زمینی: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

کنجد: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

گلاب: ۱ قاشق غذاخوری

کره: ۲ قاشق سوپ‌خوری

 

طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی

مرحله اول

پیش از هر چیز، پوست بادام‌ها را بگیرید. بادام‌ها را بکوبید. در حدی که نه زیاد، پودر و له شوند و نه زیادی درشت باشند. در یک ظرف مناسب، شکر و گلاب را بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید شکر ذوب شود و حالت کاراملی بگیرد. وقتی بافت آن شبیه خمیر شد و شکل ژله‌ای به خود گرفت، بادام‌های خردشده را اضافه کنید. حرارت را کم کنید و ۱۰ دقیقه زمان دهید تا همه مواد با هم بجوشند. کره را در این مرحله اضافه کنید. استفاده از کره به این خاطر است که سوهان بادام سوخته گیلانی، نرم شود. مواد را مدام به هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد.

مرحله دوم

در یک سینی، کاغذ روغنی بیندازید و وقتی سوهان به غلظت مناسب رسید، آن را در سینی بریزید. کنجدها را روی سوهان بپاشید. البته می‌توانید همراه با بادام، کنجد را هم اضافه کنید. به مدت ۲ ساعت سوهان بادام سوخته گیلانی را استراحت دهید. می‌توانید آن را در یخچال بگذارید تا زودتر خودش را بگیرد. بعد از اینکه کاملا خشک شد، سوهان را از کاغذ روغنی جدا کنید و با چاقو، به شکل و اندازه دلخواه برش بزنید.

منبع: مجله کوروش

یک پاسخ ارائه کنید