سید جلال حسینی

سید جلال حسینی (زادهٔ ۱۴ بهمن ۱۳۶۰ – بندر انزلی) بازیکن فوتبال اهل ایران است. او در ۱۱۶ بازی برای تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفت و سابقهٔ کاپیتانی این تیم را نیز دارد. حسینی اکنون برای تیم فوتبال پرسپولیس به عنوان مدافع میانی بازی می‌کند.

وی سابقهٔ عضویت در تیم‌های ملوان بندر انزلی، سایپا،سپاهان، پرسپولیس، الاهلی قطر و نفت تهران را دارد. سید جلال حسینی پرافتخارترین بازیکن لیگ برتر است و با سابقهٔ شش قهرمانی در این مسابقات، تنها بازیکن تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران است که توانسته است با سه تیم مختلف قهرمان شود. همچنین او با تیم فوتبال پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

او عضو تیم ملی فوتبال امید ایران به عنوان یک بازیکن سهمیه بزرگسال در دو نوبت بوده‌است، در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰، و برنده مدال برنز در سال ۲۰۰۶ بود. حسینی نمایندهٔ ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷، جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱، جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ و جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ بود. او در ۱۰ آذر ۱۳۹۷ از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

دوران ملی
سید جلال حسینی در تمرینات تیم ملی فوتبال ایران

حسینی عضو تیم ملی فوتبال امید ایران بود، و در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ شرکت کرد. او اولین بازی ملی خود را در فوریه ۲۰۰۷ برای تیم ملی در یک بازی دوستانه در برابر بلاروس انجام داد.

با پیوستن به تیم ملی در ژوئیه ۲۰۰۷، او در تمام چهار مسابقه ایران بازی کرد و گل اول ایران را در مسابقه افتتاحیه خود در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ در برابر ازبکستان به ثمر رساند. او باز هم برای مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ و مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ فراخوانده شد. او همچنین در سال ۲۰۱۱ در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ و مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ برای تیم ملی بازی کرد. او در مسابقات فوتبال غرب آسیا ۲۰۱۰ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ هم حضور داشت. در تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۱۴، وی توسط کارلوس کی‌روش به ترکیب ایران در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ فراخوانده شد. او در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ توسط کارلوس کی‌روش به ترکیب ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ فراخوانده شد.

در سال ۱۳۹۵ حسینی به عنوان یکی از ۳ مدافع برتر جهان در جریان بازی‌های مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ از نگاه مجله معتبر فرانس فوتبال انتخاب شد.

در ۱۰ آذر ۱۳۹۷ جلال حسینی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. در ۱۱ آذر ۱۳۹۷ نیز باشگاه پرسپولیس به همین دلیل، برای جلال حسینی یک نشست خبری برگزار و بیانیه‌ای منتشر کرد. کارلوس کی‌روش، سرمربی وقت تیم ملی فوتبال ایران نیز دربارهٔ بازنشستگی حسینی از بازی‌های ملی پیامی منتشر کرد؛ در بخش‌هایی از این پیام، او همکاری با حسینی را افتخار خواند و اعلام کرد که حسینی یک الگو برای بازیکنان دیگر است.

زندگی شخصی
او دومین فرزند از پنج پسر جهان حسینی است. برادر کوچک‌ترش، جمال نیز یک بازیکن فوتبال است. در ژانویه ۲۰۱۰، حسینی ازدواج کرد. نام همسر وی، لیلا ریاحی است. اولین فرزند آنها در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ متولد شد، یک دختر با نام نورا، که شبیه به نام دختر سرمربی پرسپولیس علی دایی بود. در تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۱۶، دختر دوم آنها متولد شد و میلا نامگذاری شد.

افتخارات

باشگاهی

لیگ برتر

قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۸۶-۸۵ به همراه تیم سایپای البرز
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۸۹-۸۸ به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۰-۸۹ به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۱-۹۰ به همراه تیم سپاهان اصفهان
نایب قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۳-۹۲ به همراه تیم پرسپولیس
قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران ۹۶–۱۳۹۵ به همراه تیم پرسپولیس
قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران ۹۷–۱۳۹۶ به همراه تیم پرسپولیس

جام حذفی

نایب قهرمانی جام حذفی فوتبال ایران ۹۲-۹۱ به همراه تیم پرسپولیس

سوپر جام

قهرمانی سوپر جام فوتبال ایران ۱۳۹۶ به همراه تیم پرسپولیس
قهرمانی سوپر جام فوتبال ایران ۱۳۹۷ به همراه تیم پرسپولیس

لیگ قهرمانان آسیا

نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ به همراه تیم پرسپولیس

ملی

مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ به همراه امید ایران
نایب قهرمانی در مسابقات فوتبال غرب آسیا ۲۰۱۰ به همراه ایران

فردی

برترین‌های فوتبال ایران

دفاع سال فوتبال ایران ۸۶–۱۳۸۵ در تیم سایپای البرز
دفاع سال فوتبال ایران ۸۷–۱۳۸۶ در تیم سایپای البرز
دفاع سال فوتبال ایران ۹۳–۱۳۹۲ در تیم پرسپولیس
دفاع سال فوتبال ایران ۹۵–۱۳۹۴ در تیم نفت تهران
دفاع سال فوتبال ایران ۹۶–۱۳۹۵ در تیم پرسپولیس
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران با سه تیم مختلف
دفاع سال فوتبال ایران ۹۷–۱۳۹۶ در تیم پرسپولیس

آسیا

برترین‌های آسیا:۲۰۱۱

یک پاسخ ارائه کنید