مصطفی رحیم پور – موسیقی

مصطفی رحیم پور بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان سیاهکل در سال ۱۳۱۷ در روستای بیدرون دیده به جهان گشود. خانواده وی مذهبی و از کشاورزی امرار معاش می کردند.

پدر وی از موسیقیدانان و خوانندگان زمان خود و قاری قرآن و تعذیه دار اهل بیت عصمت و طهارت بود.

۲ برادرش نیز موسیقی دان و خواننده ردیف های آوازی و آوای آئینی و تعزیه خوان بودند. مصطفی رحیم پور از هفت سالگی شروع به خواندن مراثی اهل بیت عصمت و طهارت کرد و در مجالس تعزیه نیز به عنوان مستمع شرکت می کرد.کم کم با گوشه و ردیف و آواهای مختلف آشنا شد،ایشان ضمن آشنا شدن با موسیقی به شعر گفتن هم مشغول شد و در ۱۹ سالگی رسما شروع به شعر گفتن به صورت منظومه،قصیده،غزل،دوبیتی،ترانه و… کرد.

مصطفی رحیم پور اولین منظومه بلند خود به نام “قاصدی” را در اولین سال معلمی خود در سال ۱۳۳۶ در ۱۹ سالگی سرود.ایشان بعد از یک سال که وارد آموزش و پرورش شد،،به خدمت سربازی رفت و بعد از ۲ سال،در سال ۱۳۴۰ مجددا به شغل مقدس معلمی مشغول شد.

مصطفی رحیم پور ضمن اینکه مشغول به تدریس بود،به شعر،ترانه،آهنگ سازی،آواز و اجرای موسیقی نیز پرداخت و در کنار آن به کشاورزی نیز علاقه به خصوصی داشت و اوقات فراغت خود را به این کار می پرداخت.وی منظومه های زیادی سروده و غزلیات ، قطعه ، دوبیتی ، ترانه ، رباعیات ، طنز ، نمایشنامه ، مراثی اهل بیت عصمت و طهارت نیز سروده است.ایشان در چند فیلم و سریال نیز به عنوان بازیگر شرکت کرده است که می توان به وقتی که همه خواب بودند،آوای مه و… اشاره کرد.مصطفی رحیم پور به عنوان شاعر و خواننده سیاهکلی در شبکه های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران غزلیات،موسیقی آئینی و محلی زیادی اجرا کرده است.بیش از ۲۰ ترانه و آهنگ در اختیار خوانندگان قرار داده است و خود نیز بیش از ۱۰ ترانه را خوانده است و تحقیقات قابل توجهی در موسیقی آئینی،فولکلور و آداب و رسوم منطقه گیلان انجام داده است. ۲ جلد کتاب به زبان محلی با نام گیله شول توسط حوزه هنری استان گیلان از وی به چاپ رسید.

سه سی دی به نام های کل شریف – شومار و عروس – غول حیدر نیز منتشر کرده است. آخرین کار هنری وی نیز شامل شانزده ترانه از کارها و اجرای خود به همراه فرزندش ابراهم توسط حوزه هنری استان گیلان در حال آماده شدن است.

مصطفی رحیم پور در حال حاضر بازنشسته آموزش و پروش و ساکن سیاهکل است و به کارهای هنری و کشاورزی مشغول می باشد.

منبع : سایت در سیاهکل

یک پاسخ ارائه کنید