نگاه اجمالی به زندگی نعمت الله فروزش کسمایی

دکتر فریدون شایسته

میرزاگل جواد فروزش کسمائی که در نهضت جنگل شرکت داشت و منزل وی، به‌عنوان محل تشکیل جلسات نهضت جنگل برپا بود، امروزه به دبیرستان دخترانه شیخ ابوالقاسم سرعتی تبدیل شده است. وی دارای سه پسر بود: نعمت‌الله، محمدرضا و محمد هادی.

نیکی تین، سفیر روسیه و کنسولگری فرانسه در رشت، از خانه فروزش کسمائی، درکسما، به‌عنوان محل “سنای جنگل”، در نوشته‌های خود، یاد کرده‌اند.

در مورد نعمت‌الله فروزش کسمایی، باید گفت که، کاشتن درختان، در دو سوی جاده منتهی به فومن، از ابتکارات ایشان، در دوره شهرداری وی بود که قدرت صفری، از آن یاد کرده‌اند که سپس، توسط جانشین وی، تداوم یافت.  نعمت‌الله فروزش کسمایی، در سال‌های دهه چهل خورشیدی، شهردار فومن بود.

وی ازسال۱۳۱۲خورشیدی،در دوره مدیریت شاپور صادقی‌نژاد در دبیرستان شاپور، که امروز به دبیرستان دکتر بهشتی، تغییر نام یافته‌است، معاونت دبیرستان راعهده‌دار بود. نامبرده، در طی سال‌های ۱۳۱۴-۱۳۱۵ خورشیدی در دوره مدیریت  حسن مبرهن، معاونت دبیرستان را کماکان عهده‌دار بود که جعفر خمامی زاده، طول دوره معاونت ایشان را در دبیرستان شاپور، از ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۹، یاد کرده‌است. برای نخستین‌بار، تاریخ گیلان عبدالفتاح فومنی، توسط نعمت‌الله فروزش کسمائی از سوی انتشارات انجمن سالنامه و تألیفات دبیرستان شاپور، در سال تحصیلی ۱۳۱۴-۱۳۱۵ خورشیدی منتشر شد که استاد فریدون نوزاد،در طی مصاحبه‌ای با اینجانب، برای چاپ در نشریه “کهن دیار”، از نشریات داخلی انجمن معلمان تاریخ گیلان، این موضوع را عنوان نمود. نعمت‌الله فروزش، ناظم دبیرستان بود و حسن مبرهن رئیس دبیرستان بود که در صفحه “ز” این کتاب، نام فروزش آمده‌است.

کتاب عبدالفتاح فومنی، توسط چاپخانه معیشت رشت به چاپ رسید که دارای ۲۳۸ صفحه بود که در پایان این کتاب، د ۶ صفحه، تاریخچه ساختمان دبیرستان شاپور یا دکتر بهشتی فعلی آمده‌است.

استاد جعفر خمامی زاده، در کتاب یک زندگی، کوشش فرهنگی، که در سال ۱۳۹۹، توسط انتشارات گیلکان رشت به چاپ رسیده‌است، در طی مقاله‌ای در این کتاب و در طی جدولی که در این کتاب آورده است‌ دوره معاونت نعمت‌الله فروزش را از سال ۱۳۱۲تا ۱۳۱۹، در دوره مدیریت: ضیاءالدین جناب، ابراهیم لشکری، حشمت‌الله دهش، حسن مبرهن و مهدی گرامی، عنوان نموده‌است.

نعمت‌الله، که پسر بزرگ میرزاگل جواد فروزش بود،در آموزش‌وپرورش شهر رشت  و شهرداری فومن، فعالیت داشت و پسر اول میرزاگل جواد فروزش بوده‌است. محمدرضا، پسر دوم میرزاگل جواد فروزش، کارمند دخانیات و زمانی هم مدیر عامل بیمارستان توتونکاران بود و هادی پسر سوم و آخرین پسر میرزاگل جواد، کارمند شرکت نفت و مقیم تهران بود.

نعمت‌الله فروزش کسمائی، فرزندی نداشت، همسرش، خانم منیره مقیمی بود.

وی در سال ۱۳۶۱خورشیدی،جان به جان آفرین سپرد در گورستان  تازه آباد رشت، در انتهای آن، پشت مقبره شهدا، مدفون گردید. یادش گرامی.

در تهیه این مقاله، از مصاحبه با:جناب قدرت صفری و ابراهیم کارجو، بهره گرفته شده‌است که از لطف آقایان: وحید صفری و فرزاد همتایی، سپاسگزاری،به عمل می آید.

.از مقاله جعفر خمامی زاده ،در نشریه گیله وا، شماره ۵۴،سال هشتم،مهر و آبان ،سال۱۳۷۸،صفحات ۸ تا ۱۶ و جدول صفحه ۱۶هم استفاده شده‌است.درضمن، کتاب یک زندگی کوشش فرهنگی از جعفر خمامی زاده ،که مجموعه مقالات و مصاحبه‌های وی می‌باشد که درسال ۱۳۹۹خورشیدی، توسط نشر گیلکان در رشت،به چاپ رسیده‌است هم، اینجانب بهره برده‌ام که صفحات ۶۵ الی ۹۵کتاب  را در برگرفته است.

یک پاسخ ارائه کنید