‌نقاشی های دیواری بقعه‌های گیلان‌

از گذشته در گیلان ، دیوارهای داخلی و خارجی بقاع را با نقوش تزیینی می آراستند و اماکن مذهبی بسیاری وجود داشتند که بیشتر آنها دارای نقاشی های دیواری بودند.

این نقاشی ها حاکی مصائب وارده بر حسین بن علی (ع) و اهل بیت او در روز عاشورایند.

متاسفانه امروزه بر اثر رطوبت ، گچ دیوارهای منقش فروریخته و دیوار بی نقش به جا مانده است اما هنوز در شرق گیلان نقاشی های زیبا و چشم نوازی در برخی اماکن متبرکه دیده می شود.

پیدایش دیوار نگارهای بقاع گیلان را به دوره ی صفویه نسبت می دهند. اینک دیر زمانی است که نقاشیهای بقاع گیلان از رنگ و لعاب افتاده است و نیاز به بازسازی و توجه دارد. این کتاب به بررسی تاریخچه ی این دیوار نگاری ها و نحوه ی اجرای آن ها می پردازد.

‌نقاشی های دیواری بقعه‌های گیلان‌پدیدآور:

احمد محمودی نژاد در سال 1347 در لاهیجان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به انجام رساند و پس از آن در دانشگاه هنر تهران در رشته ی نقاشی به تحصیل پرداخت و به طور حرفه ای به نقاشی روی آورد.

علاقه و کنجکاوی او نسبت به نقاشی های دیواری بقعه های گیلان ، او را به تحقیق در این زمینه واداشت. او کوشیده است در تابلوهای نقاشی خود نیز به شیوه ای امروزی ، از این تصاویر بهره ببرد.

وی از سال 1988 میلادی در کشور فرانسه اقامت گزید و تا به امروز چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران ، فرانسه، ایتالیا و آلمان برگزار کرده است. کتاب نقاشی های دیواری بقعه های گیلان نخستین اثر پژوهشی اوست که منتشر می شود.

یک پاسخ ارائه کنید