‌‌سیر تحولات‌ تاریخی اسلام‌ در گیلان‌

گیلان در آغاز ورود اسلام به ایران یکی از مراکز مهم اندیشه های اسلامی بود و با توجه به موقعیت جغرافیایی و پیشینه ی تاریخی و فرهنگی خود، ضمن پذیرش دین اسلام، محل رشد و گسترش پایه های اولیه ی اندیشه های تشیع در ایران شد.

کتاب حاضر که توسط زنده یاد استاد سید محمد تقی میر ابوالقاسمی ، از پژوهشگران شایسته ی این خطه نگاشته شده است، به چگونگی گسترش اسلام در گیلان می پردازد و آرا و عقاید اندیشه ورزان علوی را تا دوره ی صفویه مورد مطالعه قرار می دهد. پس از آن چگونگی سیر تحول این اندیشه و در هم آمیزی آن با تحولات اجتماعی- سیاسی منطقه تا پایان جنبش جنگل را پی گیری می کند.

یکی از ویژگی های این اثر، استفاده از منابعی است که تا کنون کم تر مورد مطالعه قرار گرفته است.

‌‌سیر تحولات‌ تاریخی اسلام‌ در گیلان‌پدیدآور:

سید محمد تقی میر ابوالقاسمی در سال 1309 در رشت متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش گذراند و در سال 1329 جهت ادامه ی تحصیل حوزوی به مدرسه ی مروی تهران رفت و هم زمان تحصیلات دبیرستان را نیز پی گرفت. در سال 1335 پس از اخذ دیپلم ادبی وارد دانشکده معقول و منقول شد.

میر ابوالقاسمی سال های زیادی از عمر خود را به کار تدریس در نواحی مختلف گذراند و آشنایی او با تحصیلات قدیم و جدید باعث شد تا با مطالعه بر روی اندیشه های مذهبی جوانان ، آثاری را در این زمینه منتشر کند.

از این محقق فقید ، مقالات پژوهشی و کتاب های متعددی در زمینه های تاریخ ، فرهنگ و مذهب منتشر شده است.وی در زمستان 1385 درگذشت و در آرامگاه سلیمان داراب رشت به خاک سپرده شد. برخی از آثار او عبارتند از: تاریخ و جغرافیای طالقان (1348)، سرزمین و مردم گیل و دیلم (1356)، تاریخ گیلان از آغاز تا انقلاب مشروطیت (1367)، تاریخ گیلان از انقلاب مشروطیت تا زمان ما (1377) و باستان شناسی قرآن (1387).

یک پاسخ ارائه کنید