شیرینی نخودچی

شیرینی‌های عید باید هم خشک باشند و هم ترجیحا کوچک و ریزه میزه تا هم به صرفه باشند و هم تا روزهای آخر تعطیلات دوام بیاورند. از قدیم هم رسم بر این بوده که از اواسط اسفند خانم‌های خانه شروع به درست کردن شیرینی‌های خشک مختلف می‌کردند. یکی از این شیرینی‌ها «نخودچی» یا شیرینی نخودی است که از شیرینی‌های سنتی گیلان برای عید نیز محسوب می‌شود.

میل کردن این شیرینی در کنار چای در روزهای عید بسیار محبوب و پرطرفدار است. علاوه بر این آرد نخوچی خواص فراوانی برای سلامت بدن دارد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی (برای ۵ نفر)

  • آرد نخوچی مرغوب و تازه: ۲۵۰ گرم
  • پودر قند الک شده: ۱۵۰ گرم
  • روغن: ۱۲۵ گرم (بهتر است نصف روغن جامد و نصف دیگر روغن صاف قنادی باشد)
  • هل پودر شده: ½ قاشق چای خوری
  • زعفران ساییده شده: ۱ قاشق مرباخوری
  • پودر پسته یا پودر گل محمدی یا خلال پسته: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه شیرینی نخودچی در فر

مرحله اول؛ ترکیب کردن روغن جامد و روغن صاف قنادی

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی زعفرانی در فر باید ابتدا روغن جامد و روغن صاف قنادی که با محیط هم دما شده‌ اند را ترکیب کنید. قبل از ترکیب روغن جامد با روغن قنادی بهتر است روغن را به روش بن ماری آب کنید و سپس با روغن مایع ترکیب نمایید. بعد از ترکیب کردن روغن ها، آن ها را چند دقیقه با همزن برقی یا دستی به خوبی بزنید تا کاملاً ترکیب و یکدست شوند.

مرحله دوم؛ اضافه کردن پودر قند به روغن تهیه شیرینی نخودچی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی با پیمانه دقیق، باید پودر قند را الک کنید. سپس پودر قند الک شده را به روغن اضافه کنید و باز هم بزنید. ۵ دقیقه زمان برای این هم زدن کافی است. بعد از هم زدن پودر قند و روغن باید یک مایه یکدست داشته باشید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن پودر هل و زعفران به مایه شیرینی نخودچی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی باید هل پودر شده و زعفران سابیده شده را با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید. بهتر است هل و زعفران را خودتان با آسیاب پودر کنید تا عطرشان از بین نرود.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آرد نخودچی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی نوبت اضافه کردن آرد نخودچی شده است. قبل از اضافه کردن آرد نخودچی بهتر است آرد را چند بار الک کنید تا گلوله ای نشود و خمیر شیرینی یکدست شود. سپس خمیر را به مخلوط روغن و پودر قند اضافه کنید و با همزن خوب هم بزنید.

توجه داشته باشید برای درست کردن شیرینی نخودچی حتماً از مواد اولیه مرغوب و آرد نخودچی باکیفیت استفاده کنید تا طعم شیرینی شما لذیذتر شود.

مرحله پنجم؛ ورز دادن خمیر شیرینی نخودچی

بعد از اضافه کردن آرد نخودچی به ترکیب روغن و پودر قند، خمیر را به خوبی ترکیب کنید و کمی ورز دهید. به یاد داشته باشید که خمیر شیرینی نخودچی را نباید زیاد ورز بدهید. چون هم روغن پس می‌ دهد و هم باعث شکنندگی و خرد شدن شیرینی ‌ها بعد از پخت می ‌شود.

مرحله ششم؛ استراحت دادن خمیر شیرینی نخودچی

بعد از این که خمیر نخودچی را کمی ورز دادید. خمیر را به مدت ۵ الی ۶ ساعت در یک کیسه فریزر بگذارید و در یخچال بگذارید تا خمیر خوب برسد. شیرینی ‌پزهای حرفه ‌ای گاهی یک شب تا صبح به خمیر استراحت می ‌دهند. اما شیرینی نخودچی را سریع هم می ‌توان تهیه کرد و همان ۵ الی ۶ ساعت استراحت هم کفایت می ‌کند.

مرحله هفتم؛ پهن کردن خمیر شیرینی نخودچی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی باید فر را روشن کنید و روی درجه ۱۷۰ درجه سانتی ‌گراد تنظیم نمایید تا گرم شود. سپس روی سطح کارتان مقداری آرد سفید بپاشید و خمیر را با وردنه روی آن باز کنید. ضخامت خمیر باید حدود ۲ سانتی‌ متر باشد. اگر روی خمیر یک سلفون بکشید و سپس با وردنه باز کنید خمیر کمتر ترک می‌خورد.

مرحله هشتم؛ قالب زدن شیرینی نخودچی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی باید خمیر را با قالب شیرینی نخودچی قالب بزنید. برای درست کردن شیرینی نخودچی باید از قالب های مخصوص نخودچی استفاده کنید. به آرامی قالب را داخل قالب خمیر شیرینی فرو ببرید تا خمیر پودر نشود و از هم نپاشد.

مرحله نهم؛ قرار دادن شیرینی در فر

بعد از قالب زدن شیرینی ها باید همه آن ها را داخل سینی فر قرار دهید. برای این کار ابتدا روی سینی فر یک کاغذ روغنی بگذارید. سپس شیرینی نخودچی زعفرانی را روی کاغذ روغنی بچینید. روی شیرینی‌ها را با خلال پسته، پودر پسته یا پودر گل محمدی تزیین کنید.

مرحله دهم؛ پختن و سرو کردن شیرینی نخودچی

بعد از قرار دادن شیرینی نخودچی در سینی طبقه وسط فر باید آن را به مدت ۲۰ دقیقه به حال خود بگذارید تا کاملاً پخته شود. بعد از این ‌که رنگ شیرینی‌ها طلایی شد، می توانید سینی را از فر خارج کنید. سپس صبر کنید شیرینی‌ها سرد شوند و در ظرف مورد نظر بچینید. اگر شیرینی‌های گرم را در دست بگیرید خرد می‌شوند پس اجازه دهید خوب خنک شوند و سپس در ظرف بچینید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

 

منبع: مجله کوروش

یک پاسخ ارائه کنید