شامی رشتی با لپه

یکی از محبوب ترین کوکوهای رشتی که به شامی پوک معروفه و از ترکیب لپه پخته شده و گوشت ریش ریش شده تهیه میشه. این شامی بسیار لذیذ و خوشمزه است و اگر تا حالا امتحانش نکردید، پیشنهاد میکنم حتما امتحان کنید.

شامی رشتی لپه

  • لپه پاک کرده نیم کیلو
  • تخم مرغ ۵ عدد
  • زعفران سابیده شده یک قاشق چایخوری
  • جوش شیرین یک قاشق مربا خوری
  • پیاز ۱ تا ۲ عدد
  • نمک و فلفل به مقدار کافی

گوشت را تکه تکه میکنیم و می‌شوییم و بعد میاز را خرد میکنیم و گوشت و پیاز را بدون آب در ظرفی میریزیم و حرارت ملایم میگذاریم تا آب گوشت کشیده و پیاز نرم شود.

سپس لپه را به دقت میشوییم و با کمی نمک و مقداری آب میگذاریم کاملا بپزد بطوریکه بعد از پختن آب نداشته باشد.

گوشت را یکبار چرخ کرده سپس گوشت و لپه را مخلوط میکنیم و مخلوط را باهم چرخ میکنیم.

تخم مرغ ها را در ظرفی میشکنیم و کمی جوش شیرین را در یکی دو قاشق آب سرد حل میکنیم و داخل تخم مرغ میریزیم.

بعد زعفران سابیده را در یکی دو قاشق آبجوش حل می‌کنیم و با کمی نمک و فلفل در تخم مرغ می‌ریزیم و مایه گوشت و لپه را که کاملا سرد شده داخل مایه تخم مرغ می‌ریزیم.

بعد خوب تمام مواد را باهم مخلوط میکنیم و مالش میدهیم.

سپس مقدار زیادی روغن در ماهیتابه میریزیم و روی گاز میذاریم تا داغ بشه.

بعد روی یک نعلبکی را پارچه نازکی میکشیم و تَه پارچه را در دست جمع میکنیم و دست را کمی مرطوب میکنیم و از مایه گلوله هایی به قدر یک نارنگی برمیداریم و روی پارچه که به نعلبکی کشیده ایم بثورت دایره باز می کنیم بطوریکع اطراف دایره از وسط آن کمی نازکتر باشد و با انگشت وسط شامی را سوراخ میکنیم.

بعد آنرا بدست دیگر برمیگردانیم و با احتیاط در روغن کاملا داغ می اندازیم و روغن باید روی شامی لپه را کاملا بپوشاند و بدون آنکه دست بزنیم میگذاریم یک طرف شامی کاملا برشته شود.

بعد با کفگیر آن را برمیگردانیم تا طرف دیگر ان سرخ شود و بعد آن را در صافی میگذاریم تا روغن زیادی آن گرفته شود و بهمین ترتیب تمام شامی لپه را سرخ میکنیم.

دقت کنید که با این مقدار مواد معمولا ۱۵ عدد شامی تهیه میشود.

شامی لپه را در یک دیس میچینیم و فاصله بین شامی ها را با یک حلقه لیموترش و یک برگ جعفری می‌گذاریم و اطراف آن را با جعفری و حلقه های گوجه فرنگی یا تربچه تزئین میکنیم.

 

منبع: سایت گیلان فود

یک پاسخ ارائه کنید