واویشکا دل و جگر

واویشکای دل و جگر از غذای سنتی و بسیار پرطرفدار استان گیلان است که با دستورهای متنوعی درست می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

جگر گوسفندی : یک دوم جگر

پیاز : 1عدد

جگر سفید گوسفند : یک دوم جگر

دل گوسفند : یک دوم دل

گوجه فرندگی : 1 عدد

رب گوجه فرنگی : 2قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده : 1قاشق غذاخوری

زردچوبه، نمک و فلفل سیاه : به مقدار کافی

روغن مایع : به مقدار کافی

طرز تهیه واویشکا دل و جگر

مرحله اول

برای تهیه واویشکای دل و جگر خوشمزه ابتدای کار جگر گوسفند را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه دل گوسفند را از وسط برش می زنیم، سپس به خوبی می شوییم.

مرحله دوم

حالا دل را درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه جگر سفید را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در ادامه جگر گوسفند را روی تخته گوشت قرار می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله جگر را به صورت نگینی درشت خرد می کنیم، سپس جگر سفید را به همراه دل همانند جگر به صورت نگینی درشت خرد می کنیم. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله چهارم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم. در ادامه بلافاصله پیاز خرد شده را به تابه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

مرحله پنجم

در این مرحله مقداری زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی زردچوبه از بین برود. در ادامه دل را به همراه جگر و جگر سفید درون تابه می ریزیم، سپس تفت می دهیم تا تغییر رنگ بدهند.

مرحله ششم

حالا رب گوجه فرنگی را به مخلوط دل و جگر اضافه می کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گرفته شده و رنگ آن باز شود. در ادامه گوجه فرنگی را می شوییم، سپس پوست آن را جدا می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله گوجه فرنگی را به اندازه دلخواه خرد می کنیم، سپس به مخلوط دل و جگر اضافه می کنیم و تفت می دهیم. در ادامه نمک را به همراه فلفل سیاه و زعفران دم کرده به واویشکا اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم.

مرحله هشتم

حالا روی واویشکای دل و جگر حدود ۱ تا ۲ لیوان آب می ریزیم، سپس حرارت را زیاد می کنیم تا جوش بیاید. در ادامه زمانی که آب جوش آمد حرارت را کم می کنیم، سپس اجازه می دهیم دل و جگر به صورت کامل بپزد.

مرحله نهم

در نهایت زمانی که آب واویشکای دل و جگر کاملا تبخیر شد، حرارت را خاموش می کنیم، سپس درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در آخر این غذای خوشمزه را به همراه نان تازه یا برنج سرو می کنیم. نوش جان.

 

منبع: چی شی

یک پاسخ ارائه کنید