پیدایش نخستین مدرسه عالی در لاهیجان

✍به قلم و با پژوهش؛ محمود اصغری/ نویسنده کتاب نگاهی به مردم شناسی لاهیحان

یادی از ” مدرسه عالی مدیریت گیلان/لاهیحان” و نشریه داتشجویان آن مدرسه عالی(باران)

در تیر ماه سال ۱۳۴۹ خورشیدی و به روایت” هیئت مدیره انجمن دانش آموختگان”، در آبان ماه سال ۱۳۴۹خورشیدی،” مدرسه عالی مدیریت گیلان/ لاهیجان” با تعداد ۳۷۴ دانشجو در رشته‌های؛ “مدیریت اداری”، “مدیریت مالی” و “مدیریت صنعتی”، در شهر زیبا و سرسبز لاهیجان شروع به کار کرد.
این مدرسه عالی در سال ۱۳۵۳ خورشیدی، دارای ۷۱۶ دانشجو و ۲۳ استاد بوده است ودانش‌آموخته‌های بسیاری را به جامعه ایران عرضه داشته است. موسس و بنیانگذار مدرسه عالی مدیریت در لاهیجان، “دکتر حشمت اعلایی” و دومین رئیس آن” دکتر ایرج والی پور” بوده است.
زنده یاد دکتر صدوقی و آقایان دکتر علی اکبر فرهنگی، دکتر محمود ساعتچی، دکتر رضا رها، دکتر ابوالفضل صادق پور، دکتر علیرضا بشارت، دکتر حسن ستاری، دکتر امیر عباس کنی و دکتر صدر نوری و دیگران، تعدادی از استادان فرهیخته و برجسته مدرسه عالی مدیریت گیلان بودند.
مدرسه عالی مدیریت گیلان در لاهیجان، پذیرای دانشجویانی بود که از سراسر ایران، برای تحصیل در شاخه‌های گوناگون علم مدیریت، به لاهیجان آمده‌اندو در این شهر اسکان یافته‌اند.
برخی از استادان بنام مدرسه عالی مدیریت لاهیجان به عنوان استادان پروازی، از تهران برای تدریس به لاهیجان رفت و آمد می‌کردند. این مدرسه عالی، دارای کتابخانه، سلف سرویس، خوابگاه دانشجویی، کافه تریا ودیگر بخش‌های اداری، رفاهی و آموزشی بود و دانشجویان پویا و فرهنگ دوست آن نشریه‌ای به نام “باران” منتشر می‌کردندکه دارای موضوع‌های متنوع اجتماعی، ادبی و دانشگاهی بوده است.
کتاب‌های زیر تنها تعدادی از کتاب‌های تألیف و منتشر شده در این مدرسه عالی می باشد.
١.توسعه اقتصادی
٢.تصویری از فرهنگ ایران
٣. فرهنگ اصطلاحات مدیریت
۴. الفبای روانشناسی
۵. ده مقاله روانشناسی
این مدرسه عالی بعد از سال ۱۳۵۷خورشیدی به دانشگاه گیلان واگذار گردید.
یکی از نکته‌های برجسته در پیوند با مدرسه عالی مدیریت لاهیجان و دانش آموخته‌های آن، تشکیل” انجمن دانش‌آموختگان مدرسه عالی مدیریت” است که بنیانگذاری آن در سال ۱۳۶۲ خورشیدی پیامدهای خجسته بسیاری به همراه داشته است

یک پاسخ ارائه کنید