کوه ها از مهم ترین واحدهای زیست محیطی هستند که زندگی بشر را در زمینه های مختلف تحت تاثیر قرار می دهند کوهستان عامل کلیدی در تغییر و تنوع چشم اندازهای جفرافیایی است .

این اشکال زمین ، هم از لحاظ تامین منابع زیستی برای مردم مناطق پایین دست و هم از لحاظ تاثیر عمیقی که بر فرهنگ و رسوم مردم هر منطقه می گذراند ، مورد توجه هستند رشته کوه البرز یکی از مهم ترین سامانه های کوهستانی فلات ایران است که تاثیر ژرفی در جغرافیای طبیعی و انسانی فلات ایران دارد . در این کتاب به صورت فشرده به مباحثی چون جغرافیای طبیعی و زمین شناسی سرزمین گیلان ، ژئو مورفولوژی مناطق کوهستانی در دوره ی پلئبستوسن و عهد حاضر ، جغرافیای ناهمواری های گیلان و جهت کشیدگی و شکل نامهمواری ها ی آن ، توضیحات جغرافیای در باره ی کوه ها و قله ها ی رشته کوه البرز از کوه اسپیناس در شمال گیلان تا کوه سماموس در مرز شرقی آن ، پرداخته شده است .

کوه های گیلان

پدیدآور:
نیما فرید مجتهدی در سال 1360 درلاهیجان متولد شد . تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش گذراند و سپس در رشته جغرافیای طبیعی شاخه ی ژئومورفولوژی از دانشگاه آزاد رشت فارغ التحصیل شد . پس از آن به تهران رفت و دوره ی کارشناسی ارشد رشته ی جغرافیای طبیعی ، شاخه ی اقلیم شناسی را در دانشکده ی جغرافیای دانشگاه تهران گذراند .
از سال 1382 فعالیت های مطالعاتی اش را در زمینه ی گیلان شناسی آغاز کرد و سپس از 30 نوشتار از او در مجله های گیله وا ، گیلان ما و ره آورد گیل به چاپ رسید .
او علاوه بر تحقیقات گیلان شناسی ، مقالاتی تخصصی در زمینه ی جغرافیای طبیعی ، ژئومورفولوژی یخچالی و آب و هوا شناسی در مجلات علمی و همایش های داخلی و بین المللی ارائه کرده است . مجتهدی از سال 1387 در واحد مطالعات کاربردی اداره کل هواشناسی گیلان مشغول به فعالیت است .
از او کتاب اطلس کوه های گیلان (1391) با همکاری ابراهیم اسعدی اسکوئی و مسعود سلیم پور به چاپ رسیده است .

یک پاسخ ارائه کنید