حمام حاج آقا بزرگ

شهر رشت به سبب قدمت کهن و پیشنه تاریخی زیادی که دارد ، دارای بناهای قدیمی بسیاری می باشد که برخی از این بناها همچنان پابرجا است .

رشت در گذشته دارای حداقل ۱۷ حمام عمومی بوده است . حمام قدیمی حاج آقا بزرگ یکی از بنا های قدیمی شهر رشت می باشد . این حمام در محله آفخرا رشت واقع در خیابان امام خمینی کوچه آفخرا قرار دارد . مالک و صاحب اصلی این بنا جبار عظیمی معروف به حاج آقا بزرگ است ، وی یکی از تجار معروف رشت بوده است . بعد ها این حمام به داوود زاده فروخته شد اما او مانع تغییر نام این حمام شد و به همین سبب همچنان نام حمام حاج آقا بزرگ بر سر در این حمام قرار دارد .
گفته می شود این حمام ۱۳۰ سال قدمت داشته و متعلق به دوره قاجاریه می باشد .

این بنا دارای مساحتی برابر با ۲۰۰۰ متر مربع می باشد . حمام حاج آقا بزرگ از جمله حمام های مجهز بوده که دارای قسمت مردانه ، زنانه ، نمره و همچنین استخر روباز بوده است . دیوار ها و کف همه دارای کاشیکاری و نقاشی های منحصر به فردی است که به مرور زمان تخریب شد اما همچنان در قسمت هایی از این بنا این کاشیکاری ها و نقاشی ها وجود دارد . سقف برخی قسمت ها به شکل گنبدی می باشد که نمای بسیار جالبی به این حمام داده است . حمام حاج آقا بزرگ به قدری مستحکم ساخته شد که حتی در زلزله سال ۱۳۶۷ کوچک ترین آسیبی به آن نرسید .

این حمام هنوز نیز فعالیت دارد اما دیگر مانند سابق مشتری ندارد با این حال چون این حمام از ابنیه های تاریخی رشت محسوب می شود همواره جذابیت بصری داشته و برای گردشگران جذابیت دارد .

یک پاسخ ارائه کنید