مردان ناشناخته نهضت جنگل (2)

کربلایی رحمان بک ابراهیمی میان رَزی، میزبان و پنهان کننده میرزا کوچک و گائوک آلمانی در روزهای پایانی نهضت جنگل

✍عنایت صائمی

منتشر شده در هفته نامه ۴ دی ، چاپ فومن ، شماره ۸۷۴ ، ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ص ۴

یکی از این مردان جان بر کف نهضت جنگل، کربلایی رحمان بک ابراهیمی معروف به رحمان فرزند ابراهیم میان رَزی است که در سال 1354فوت نموده و در جوار امام زاده عبدالله روستای کَلَرم آرمیده است.
کربلایی رحمان بک، کشاورزی و دامداری داشت و فردی قوی هیکل و قدرتمند بود. او در جنگهای زیادی شرکت داشته مخصوصاً در جنگ ماکلوان و توکی بَستِه. این جنگ در دوم مهر 1294 به وقوع پیوست و به اولین جنگ نهضت جنگل معروف است. در جریان این جنگ، حسن خان و میرزا کوچک خان به گائوک آلمانی سفارش کرده بودند، رحمان بک کاملاً منطقه را می‌شناسند. پیروزی در این جنگ بدون وی و تعداد دیگری که در آینده معرفی خواهند شد امکان پذیر نیست.
کربلایی رحمان در واقعه ملاسرا نیز دارای نقش بوده است. در این واقعه، تاری وِردیف (حیدرخان عمواوغلی) که شعار کمونیستی سر می‌داد به دستور حسن خان آلیانی(معین‌الرعایا) دستگیر می‌شود و به محلی به نام «سیاه وُونَه» در روستای میان رز انتقال داده می شود. تعداد 4 نفر به سرپرستی رحمان بک ابراهیمی میان رَزی مأموریت محافظت از تاری وِردیف را بر عهده می‌گیرند. بعد از هشت شبانه روز تاری وِردیف در نیمه شب از وُونَه (محلی که زندانی بوده) خودش را به بیرون پرت می‌کند که مورد تیر محافظان قرار می‌گیرد و کشته می‌شود.
رحمان بک، به دستور حسن خان آلیانی(معین الرعایا) در روزهای پایانی نهضت جنگل، میزبانی از میرزا کوچک خان و گائوک آلمانی به مدت دوازده شبانه روز را بر عهده داشت. روحش شاد و یادش گرامی…

یک پاسخ ارائه کنید