موسیقی گیلان (1)
اتنوموزیکولوژی (شناسایی موسیقیِ اقوام)، یکی از مباحث مهم پژوهش در عصر حاضر است؛ زیرا موسیقی بومیِ هر منطقه، ضمن برخورداری از تمها، فرمها و ریتمهایی که برای آهنگسازان خلّاق میتواند قابل استفاده باشد،در حوزهی مردمشناسی و جامعه شناسی نیز مورد توجه است. بررسی موسیقی نواحی از زوایای مختلف، منوط برآن است که ابتدا دادهها یا به اصطلاح مواد خام این نوع موسیقی، جمع آوری شود؛ زیرا گستردگی مناسبات شهری و فرهنگ حاصل از آن، بخش اعظم ادبیات و موسیقی نواحی کشور را به تدریج به سوی نابودی میبرد؛ و البته موسیقی بومی گیلان هم از این قاعده مستثنی نیست.
در کتاب حاضر کوشش شدهاست ضمن گردآوری دادههای موسیقایی این منطقه، مقامها یا قطعات موجود در موسیقی گیلان، نسبت به گذشته، با دقت بیشتری دسته بندی شود. از اینرو بخشهای آوازی، سازی، قطعات ضربی و ترانه ها، هر کدام به طور جداگانه مورد بررسی قرارگرفته است. بخش پایانیِ کتاب نیز، به سازشناسی و تصاویر سازهای رایج در گیلان اختصاص دارد؛ در این بخش، برخی از سازها برای اولین بار معرفی شده است.