گیلانیان در دیار هند

نگارنده در این کتاب به بررسی و شرح احوال گیلانیان مهاجر به سرزمین هند پرداخته است. مطالعۀ پیشینۀ تاریخی گیلانیان ما را به این واقعیت رهنمون می‌سازد

که این قوم در طی قرون گذشته یکی از تأثیرگذارترین اقوام ایرانی، در تغییر و تحولات سیاسی این کشور بوده است. حکومت‌های محلی دیالمه در نقاط مختلف ایران و ملل همجوار نظیر مسافریان، آل زیار و آل بویه و ظهور ده‌ها شخصیت نامدار علمی، سیاسی و فرهنگی نشان از جایگاه والای گیلانیان بین مردم ایران در طی قرون و اعصار گذشته داشته است. این قوم توانسته است نخستین حاکمان شیعه ایرانی را به جهان اسلام تقدیم نموده و با تسلط این حاکمان بر مرکز خلافت اسلامی، عزت و مباهات ایرانی و شیعی را برای این مرزوبوم به ارمغان آورد. گیلانی‌ها افزون بر تأسیس سلسله‌های پیش‌گفته، در استمداد و مساعدت به سلسله‌های بهمنی، صفوی و گورکانی نیز نقش اساسی ایفا نمودند. چنان‌که رجالی چون خواجه عمادالدین محمود، امیر علی کیا و ابوالفتح گیلانی اسامی نام‌آشنا برای مورخین و پژوهندگان تاریخی بوده‌اند.

گیلانیان از قدیم به دلیل مهاجرتی که به هند و پاکستان کرده بود یا تبعید شده بودند بعدها منشأ اثر چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی در آن کشورها شدند. این کتاب در واقع به بررسی این موضوع می‌پردازد که چطور گیلانیان به سرزمین­های هند و پاکستان رفتند و چطور توانستند بعد از قرن­ها در همان کشورها تأثیرگذار شوند.

در فصل اول کتاب که مربوط به حضور گیلانیان در عهد سلاطین مسلمان هند است، از ده نفر از گیلانی‌ها سخن گفته شده است که به ترتیب عبارتند از: جمال‌الدین گیلی، عمیدالدین دیلمی، نجم‌الدین گیلانی، خواجه عمادالدین محمود گیلانی، اسعدخان گیلانی، نجم‌الدین گیلانی، زمان گیلانی، محمود گیلانی، بهادر گیلانی و ابوعبدالله محمد غوث گیلانی.

در فصل دوم گیلانیان در هند از زمان برآمدن گورکانیان هند تا عهد نورالدین جهانگیر معرفی و شناسانده شده‌اند. در این فصل 31 نفر از گیلانیان در هند معرفی شده‌اند که از آن میان می‌توان به افضل لاهیجی، دوائی گیلانی، حکیم ابوالفتح، حکیم نجیب‌الدین همام، حکیم علی گیلانی، حیاتی گیلانی، فغفور لاهیجی، فانی گیلانی و … اشاره کرد.

فصل سوم نیز مهاجرت گیلانی‌ها از عهد نورالدین جهانگیر تا دوران معاصر به هند را دربر می‌گیرد. در این فصل 24 نفر از گیلانیان معرفی شده‌اند که از آن میان می‌توان اشاره کرد به افرادی چون عبدالرشید دیلمی، بهشتی گیلانی، زاهدی گیلانی، حکیم حاذق، حزین لاهیجی، رشیدرضا گیلانی و …. .

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه

فصل اول: گیلانی‌ها در عهد سلاطین مسلمان هند

فصل دوم: گیلانی‌ها از برآمدن گورکانیان هند تا عهد نورالدین جهانگیر

فصل سوم: گیلانی‌ها از عهد نورالدین جهانگیر تا دوران معاصر

*******************************

مؤلف: سیدعباس آزموده
ناشر: بلور
زبان: فارسی
سال چاپ: 1394
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 1000 نسخه
تعداد صفحات: 250
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)

یک پاسخ ارائه کنید