سنت یاری و یاوری در زندگی اجتماعی

✍به قلم و با پژوهش؛ محمود اصغری/ نویسنده کتاب نگاهی به مردم شناسی لاهیحان

احساس همبستگی و همیاری در روابط اجتماعی و سنت دیرپای یاری و یاوری در زندگی جمعی، از جمله مواردی است که باید به همه ابعاد آن پرداخته شود تا بخوانیم و بدانیم که نیاکان خِردگرای ما چگونه اندیشیده‌اند و چگونه زیسته‌اند و چگونه یار و یاور یکدیگر در زندگی بوده اند.
بی تردید یکی از نشانه‌های بارز جامعه سالم، همیاری اجتماعی است. فرهنگی که در جامعه، هر فردی خود را در خدمت همگان و احساس و اراده همگانی را در راستای مصالح و منافع خودو خانواده‌اش می‌پندارد.

سنت یاری و یاوری در جوامع روستایی

امروزه با نگاهی مردم شناسانه به جوامع روستایی، نشانه‌هایی از همبستگی و یاوری اجتماعی در جای جای زندگی آن ها مشاهده می‌شود. یاری و یاوری روستایی‌ها در لایروبی قنات‌ها، رودخانه‌ها و نهرها تا همکاری و همیاری آن ها در کاشت و برداشت محصول کشاورزی، یاری و یاوری در هنگام عروسی و جشن‌ها تا همنوایی در مراسم سوگواری و عزاداری، همه و همه جایگاه ویژه و برجسته همدلی و همراهی اجتماعی را در زندگی جمعی به نمایش می‌گذارد.

لاهیجان و سنت یاری و یاوری اجتماعی

مردمان روستاها و شهرهای سرزمین پهناور و کهنسال ایران، سنت دیرپای یاوری و یاوری اجتماعی را از گذشته‌های دور حفظ کرده اند. اگرچه در دنیای مدرن و پیشرفته امروزی، یاری و یاوری جنبه سازمان یافته دارد.اما هنوز هم در بین خانواده‌ها و خویشاوندان، کم و بیش، سنت یاری و همیاری نمود پیدا می کند. مردم شهر تاریخی و کهن لاهیجان در گذشته، بسیاری از فعالیت‌های خانوادگی و اجتماعی را بر پایه سنت همیاری و یاوری انجام می‌دادند. این همیاری و همراهی‌ها، گوشه‌ای از خاطره‌های سالمندانی را تشکیل می‌دهد که در دوران کودکی و نوجوانی، شاهد دورهمی ها و همکاری هاو یاوری های خانوادگی بوده اند.

جلوه‌های یاری و یاوری اجتماعی در لاهیجان؛ از دیرینه زمان

۱. همکاری و هم اندیشی در بهبود وضعیت عمرانی و بهداشتی محله
۲. یاوری جمعی مردم محله برای کمک به کسانی که از بضاعت مالی برخوردار نبودند.
۳. سنت دیرینه “گُلریزان” پهلوانان محله و زورخانه‌ها، برای کمک و یاری به تهی دستان، زندانیان و خانواده آنها و به خانه بخت فرستادن نوعروسانی که خانواده آن ها از عهده تهیه جهیزیه بر نمی‌آوردند. ۴. همیاری و یاوری خویشاوندان برای چیدن چای در باغ‌های چای، به ویژه در هنگام بهار و اوج باردهی بوته‌های چای
۵. کمک و همکاری اهالی محله برای نذری پزان ماه‌های سوگواری
۶. یاری و یاوری خویشاوندان و اعضای خانواده‌ها برای سمنو پزان نوروزی
۷. همکاری خانواده ها ها برای شیرینی پزان نوروزی
٨. همنشینی و همکاری خانواده‌ها در پیله چینی (کج واچینی)
۹ .همیاری خانوادگی در برپایی آیین‌های عروسی (آشپزی، پذیرایی، برگزاری جشن)
١٠.همیاری خانوادگی در برپایی آیین‌های سوگواری( درگذشت عزیزان خانواده)

 

یک پاسخ ارائه کنید