« پست هسا شعر » یا « هساشعر پست مدرن »
شعر کلاسیک گیلکی صدها سال بیان خطه ی شاعران ِ شعر شمال بوده و هست . اما بعد از انقلاب ادبی نیما در شعر فارسی و وارد شدن شعر فارسی به دنیای مدرن با بیان خاص مناسبات مدرنیستی ، بالطبع شعر کهن گیلکی هم متاثر از انقلاب نیما ، با عوض کردن فرم و ساختار شعر وارد عرصه ی مدرنیته گردید . که بزرگ ترین پرچمدار این گونه شعر محمد بشرا بود ، که بعد ها شاعران دیگر گیلکی سرا هم وارد این عرصه گردیدند . از نیما تا کنون ادبیات مدرن همچنان ادامه داشته و دارد ، اما در سال 1370 با بیانیه نویسی سه تن از شاعران خطه ی شمال ( محمد بشرا ، محمد فارسی ، رحیم چراغی ) ادبیات مدرن گیلکی وارد عرصه جدیدی شد ، که با تاکید بر « نهضت ایجاز و کوتاه نویسی با محوریت ایماژ در شعر شمال نهادینه شده است .» و « گیلان در پروسه ی تغییر ِ شعر گیلکی و رویکرد به هسا شعر ، به نتایج مهم و قابل اعتنایی دست یافته است . تغییر نگاه شاعر …روند شعر شمال را دستخوش تحولاتی بنیادی کرده است . روند شعر ، از مناسبات شعر محلی و روستایی ، و شرح و تفصیل مسائل عینی و اجتماعی آن جدا شده است ، و رویکردی _ عمدتا” _مدرن و مدنی در شهر و روستا یافته است … » و نیز « هسا شعر ، از سویی ، آغازی / پیش از پایان است :پاسخی به ضرورت اجتماعی ست ، پیامد معضلی اجتماعی و مدنی ، پاسخی به آسیب پذیری گسترده و حذف تدیجی زبان و تولیدات فکری و فرهنگی ِ آن از متن اجتماع … » باری « هساشعر پاسخی به ضرورتی هنری و شعری ست . پاسخی که به طبیعت شعر در تنوع اقلیمی و گستره ی زبانی آن باز می گردد . هسا شعر نگاه عمومی جامعه هنری را نسبت به جوهر و فرم شعر تغییر داده است … و یکی از مشخصه های بارز مدرنیته در شعر شمال محسوب می شود . » . هم اکنون بیست و اندی سال است که هسا شعر به ضرورت های مدرن و مدنی اقلیم شمال ایران پاسخ داده و اکنون ضرورتی دیگر از دل ضرورت های پیشین قد برافراشته است . چراکه ، در این بیست و اندی سال جامعه ی اقلیم شمال دستخوش تغییرات و تحولات زیادی گشته است ، که هسا شعر بانگاه پیشین قادر به پاسخگوئی آنها نیست . از همین جاست که ضرورت پُست هساشعر یا هسا شعر پست مدرن با پاسخ های جدید به نیازهای جدید قد بر افراشته است . بی شک شاعران تازه نفس فردا دراین مسیر گام خواهند برداشت .
* نوشته های داخل گیومه از کتاب « شاعران هساشعر » اثر استاد رحیم چراغی ست .
مرتضی پسندیده
- پئیز
- تاسیانی
- زرخی
- ماندی
- هَن ِ دِ
- لَسمُه
- آمِه سوفره
- سییا وا
- علفان
- گولَباغ
- لوتکا
- گب
- پیله شَو
- باغ کُتام
- لُؤلَه کلِِه
- رؤوار
- پیچا
- لابدان
- آلامه
- آلاوُه
- گیل و گیلگمش
- تیر برق
- جوکول ِ عطر
- چین ِ دئوار
- چوم برائی
- انار گول
- پیر ِ بولبول
- تام َ زه جنگل
- سوکول خیس
- غوروب
- کلیچه ی فومن
- ورف تامشا
- زمستان ِ آخر آخران
- شَوانه ابران
- بییا باهار
- چنتا کوتر
- ایتا خَج پئیز
- بی آب ِ کنار
- تِه چومان
- کَرچ آفتاو
- کلمه ئن چوم
- مِه قبر ِ سنگ
- حج حجی
- باحال تؤر
- عاشقی نَقل
- آمِه شانامه
- کویا ایسا بولبول
- آپارتمان نیشتائیم
- بکفته پالوان
- تورش ِ کُنوس
- دار ِ گُزگا
- کلاچان ِ کُنسرت
- خوشک ِ دار
- تؤر سوکوله
- بیبیج وابیج
- آ خ داوینچی
- کولکاپئس
- جیر ِ جیراکی
- واره زان
- گوم گومه
- مِه دس خالی
- پاخار مَخاری
- شال پایی شوان
- شادی ورفان
- گول ِ میشین
- اَرا _ اورا
- سوکوله خان
- کوله پوشتی
- ساعت
- کَلَمه
- سبز خاطره
- پامچال گول
- سینه سورخه
- لانتی
- درجک
- وارَش
- وغ وغ
- گول ِ قار کُن
- خوش خوشان
- تِه رافایی
- آفتاو کویا ایسا؟
- آواره سَک
- خولی دار
- وی دار
- کوجی کؤر
- بشکفته دیمان
- ایسفندی صؤب
- گول ِ ولکان
- گیلان
- باهار پاماله
- گؤرّه
- ما
- خَمَس
- چومک
- فورش
- یادیگاری
- یادان
- وائو
- سییا سان
- چنگر
- حوّا
- انار گول
- گول
- عسک
- رؤخان
- پاپولی
- دیاره
- کلاچ
- عاروس
- کشکره
- هساشعر
- گیله کؤر
- ویشتائی
- شمشا
- اَرسو
- مِه چوم هاوا
- عسک
- مَرِ َ یاد َ نیشه
- صؤب و کلاچ
- هَنی باهار ، بی باهار
- سوکولِه خان
- کیسَم من ؟
- مِه پیچانی سر
- عَرَخ سَکی
- زنگه لوله
- سورخ اَرسو
- آفتاو پاماله
- کلَمه ئن َبوسوجان
- حج حجی یان
- گول و ورف
- تی تی
- صد سال تاسیانی
- مِه دراز ِ نقلان
- ایمسال ِ پئیز
- سیتاره
- کوبود
اثار و اشعار
معرفی آثار و اشعار مرتضی پسندیده " کاس آقا " به همراه ترجمه
گیله طنز
اشعار طنز گیلکی ، به همراه ترجمه
کاریگیلماتور
جملات کوتاه طنز گیلکی